Visualografía: ICT tool for knowledge transfer

The ICT tool called Visualografía, is the product of the third phase of design research about “Theory and practice of data visualization in visual messengers”, this in order to give an answer to the need to manage learning processes that require students for interpreting under the thematic content e...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Durán Bobadilla, Liliana Patricia; Corporación Unificada Nacional de Educación Superior.
Formato: Online
Idioma:spa
Publicado em: Universidad Católica de Pereira 2016
Acesso em linha:https://biblioteca.ucp.edu.co/OJS/index.php/arquetipo/article/view/2904
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:editorial.ucp.edu.co:article-2904
record_format ojs
spelling oai:editorial.ucp.edu.co:article-29042016-08-24T16:56:50Z Visualografía: ICT tool for knowledge transfer Visualografía: herramienta TIC para la transmisión del conocimiento Durán Bobadilla, Liliana Patricia; Corporación Unificada Nacional de Educación Superior. The ICT tool called Visualografía, is the product of the third phase of design research about “Theory and practice of data visualization in visual messengers”, this in order to give an answer to the need to manage learning processes that require students for interpreting under the thematic content early use of visual communication and technology of the digital age, to achieve effective messages targeted to specific users in society; for that reason, the information can be represented using diagrams and signs that transform the content into meaningful chromatic forms as part of the disciplinary training in Visual Communication Design. The tool was developed in a virtual environment, in the search for new interfaces in the teaching and learning processes that enable interaction with students receive theoretical and practical basics of design to the potentiation of cognitive skills to solve problems in the environment that may inhabit as individuals. A case study was chosen from teaching practice to verify the effectiveness of ICT tools in students, using a qualitative method that showed experiential results, focused on meaningful learning styles with projection to the implementation of the tool in the discipline of Visual Communication Design. La herramienta TIC llamada Visualografía, es el producto de la tercera fase de investigación del proyecto “Teoría y practica de la visualización de datos en mensajeros visuales”, debido a la necesidad de gestionar los procesos de aprendizaje en estudiantes que requieren interpretar contenidos temáticos bajo el uso de principios de comunicación visual y tecnología de la eradigital, para lograr mensajes efectivos enfocados a determinados usuarios en la sociedad; de manera que la información pueda ser representada a partir de diagramas y signos que transformen dichos contenidos en formas cromáticas significativas como parte de la formación disciplinar en Diseño de Comunicación Visual. La herramienta se desarrolló en un ambiente virtual, en la búsqueda de nuevas interfaces en los procesos de enseñanza aprendizaje, que permitan la interacción con estudiantes que reciban las bases teóricas y prácticas del Diseño hacia la potencialización de habilidades cognitivas, para dar solución a problemas en el entorno que puedan habitar como individuos. Para verificar la efectividad de la herramienta TIC en los estudiantes se eligió un caso de estudio desde la práctica docente, utilizando un método cualitativo que evidenció resultados experienciales, enfocados a los estilos de aprendizaje significativo con proyección a la implementación de la herramienta en la disciplina del Diseño de Comunicación Visual. Universidad Católica de Pereira Universidad Católica de Pereira Universidad Católica de Pereira 2016-07-12 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://biblioteca.ucp.edu.co/OJS/index.php/arquetipo/article/view/2904 10.31908/22159444.2904 Arquetipo; Núm. 10 (Ene. - Jun. 2015); 7 - 17 2215-9444 spa https://biblioteca.ucp.edu.co/OJS/index.php/arquetipo/article/view/2904/2928 Copyright (c) 2017 Arquetipo https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
institution Universidad Católica de Pereira
collection OJS
language spa
format Online
author Durán Bobadilla, Liliana Patricia; Corporación Unificada Nacional de Educación Superior.
spellingShingle Durán Bobadilla, Liliana Patricia; Corporación Unificada Nacional de Educación Superior.
Visualografía: ICT tool for knowledge transfer
author_facet Durán Bobadilla, Liliana Patricia; Corporación Unificada Nacional de Educación Superior.
author_sort Durán Bobadilla, Liliana Patricia; Corporación Unificada Nacional de Educación Superior.
title Visualografía: ICT tool for knowledge transfer
title_short Visualografía: ICT tool for knowledge transfer
title_full Visualografía: ICT tool for knowledge transfer
title_fullStr Visualografía: ICT tool for knowledge transfer
title_full_unstemmed Visualografía: ICT tool for knowledge transfer
title_sort visualografía: ict tool for knowledge transfer
description The ICT tool called Visualografía, is the product of the third phase of design research about “Theory and practice of data visualization in visual messengers”, this in order to give an answer to the need to manage learning processes that require students for interpreting under the thematic content early use of visual communication and technology of the digital age, to achieve effective messages targeted to specific users in society; for that reason, the information can be represented using diagrams and signs that transform the content into meaningful chromatic forms as part of the disciplinary training in Visual Communication Design. The tool was developed in a virtual environment, in the search for new interfaces in the teaching and learning processes that enable interaction with students receive theoretical and practical basics of design to the potentiation of cognitive skills to solve problems in the environment that may inhabit as individuals. A case study was chosen from teaching practice to verify the effectiveness of ICT tools in students, using a qualitative method that showed experiential results, focused on meaningful learning styles with projection to the implementation of the tool in the discipline of Visual Communication Design.
publisher Universidad Católica de Pereira
publishDate 2016
url https://biblioteca.ucp.edu.co/OJS/index.php/arquetipo/article/view/2904
work_keys_str_mv AT duranbobadillalilianapatriciacorporacionunificadanacionaldeeducacionsuperior visualografiaicttoolforknowledgetransfer
AT duranbobadillalilianapatriciacorporacionunificadanacionaldeeducacionsuperior visualografiaherramientaticparalatransmisiondelconocimiento
_version_ 1709459378196709376