Los colectivos como aporte al proceso pedagógico en diseño

This article suggest that objective way as the collective of teachers and students, made in the program of Industrial Design, are some instruments that revitalize the pedagogic proceedings on to permeate in direct way the academic work, showing from the educative project of the program as was the or...

وصف كامل

محفوظ في:
التفاصيل البيبلوغرافية
المؤلف الرئيسي: Varela León, Octavio de Jesús; jorge.escobar@ucp.edu.co
التنسيق: Online
اللغة:spa
منشور في: Universidad Católica de Pereira 2011
الوصول للمادة أونلاين:https://biblioteca.ucp.edu.co/OJS/index.php/arquetipo/article/view/482
الوسوم: إضافة وسم
لا توجد وسوم, كن أول من يضع وسما على هذه التسجيلة!
id oai:editorial.ucp.edu.co:article-482
record_format ojs
spelling oai:editorial.ucp.edu.co:article-4822016-08-24T14:41:22Z Los colectivos como aporte al proceso pedagógico en diseño Varela León, Octavio de Jesús; jorge.escobar@ucp.edu.co Collective groups, competences, educate, problemic nucleus, thematic agreement Colectivos, competencias, formación, núcleo problemático, acuerdos temáticos This article suggest that objective way as the collective of teachers and students, made in the program of Industrial Design, are some instruments that revitalize the pedagogic proceedings on to permeate in direct way the academic work, showing from the educative project of the program as was the origin to this proposal of thematic articulation between the different courses from the problemic nucleus defined for each semester in the first phase of the curricular plain. Also it refer to the way of operation of this collectives, their intentions, overtakes, competences, participants, achievements, troubles and finally as beginning from the reflections and agreements in this collectives it could obtain a new way to assume the roles of teachers and educated of designers for the new world on the globalization times actually. The writer is based principally on the acts of the meetings and on the notes made during his active participation in the collectives of the firsts three semesters of the program for a time that it developed. Este artículo pretende mostrar de una manera objetiva cómo los colectivos de docentes – estudiantes, llevados a cabo en el programa de Diseño Industrial, son instrumentos que revitalizan los procesos pedagógicos al permear de una manera directa el quehacer académico, mostrando desde el proyecto educativo del programa cómo se dio origen a esta propuesta de articulación temática entre las diferentes asignaturas a partir de los núcleos problemáticos definidos para cada semestre en la primera fase del plan curricular. También se refiere al funcionamiento de estos colectivos, sus propósitos, alcances, competencias, participantes, logros, dificultades y en fin, cómo a partir de las reflexiones y acuerdos en estos colectivos se pudo lograr una nueva manera de asumir los roles de docentes y formadores de diseñadores para el nuevo mundo en los tiempos actuales de globalización. El autor se basa principalmente en las actas de las reuniones y en las anotaciones tomadas durante su participación activa en los colectivos de los tres primeros semestres del programa en el tiempo que se desarrollaron. Universidad Católica de Pereira Universidad Católica de Pereira Universidad Católica de Pereira 2011-01-25 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://biblioteca.ucp.edu.co/OJS/index.php/arquetipo/article/view/482 10.31908/22159444.482 Arquetipo; Núm. 1 (May. - Oct. 2010); 95 - 102 2215-9444 spa https://biblioteca.ucp.edu.co/OJS/index.php/arquetipo/article/view/482/450 Copyright (c) 2017 Arquetipo https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
institution Universidad Católica de Pereira
collection OJS
language spa
format Online
author Varela León, Octavio de Jesús; jorge.escobar@ucp.edu.co
spellingShingle Varela León, Octavio de Jesús; jorge.escobar@ucp.edu.co
Los colectivos como aporte al proceso pedagógico en diseño
author_facet Varela León, Octavio de Jesús; jorge.escobar@ucp.edu.co
author_sort Varela León, Octavio de Jesús; jorge.escobar@ucp.edu.co
title Los colectivos como aporte al proceso pedagógico en diseño
title_short Los colectivos como aporte al proceso pedagógico en diseño
title_full Los colectivos como aporte al proceso pedagógico en diseño
title_fullStr Los colectivos como aporte al proceso pedagógico en diseño
title_full_unstemmed Los colectivos como aporte al proceso pedagógico en diseño
title_sort los colectivos como aporte al proceso pedagógico en diseño
description This article suggest that objective way as the collective of teachers and students, made in the program of Industrial Design, are some instruments that revitalize the pedagogic proceedings on to permeate in direct way the academic work, showing from the educative project of the program as was the origin to this proposal of thematic articulation between the different courses from the problemic nucleus defined for each semester in the first phase of the curricular plain. Also it refer to the way of operation of this collectives, their intentions, overtakes, competences, participants, achievements, troubles and finally as beginning from the reflections and agreements in this collectives it could obtain a new way to assume the roles of teachers and educated of designers for the new world on the globalization times actually. The writer is based principally on the acts of the meetings and on the notes made during his active participation in the collectives of the firsts three semesters of the program for a time that it developed.
publisher Universidad Católica de Pereira
publishDate 2011
url https://biblioteca.ucp.edu.co/OJS/index.php/arquetipo/article/view/482
work_keys_str_mv AT varelaleonoctaviodejesusjorgeescobarucpeduco loscolectivoscomoaportealprocesopedagogicoendiseno
_version_ 1709459386438516736