El estilo neocolonial como modernismo latinoamericano

This paper is a theoretical reflection on the topic of aesthetic representations of modernity in Latin America. More specifically, it focuses on the Neocolonial style, which, in the author’s view, was an architectural expression of modern times in the region.Calling this style “modernism” has import...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Autor principal: Cremaschi, Verónica
Formato: Online
Idioma:spa
Publicado em: Universidad del Bío-Bío, Chile 2014
Acesso em linha:https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/749
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:ojs.revistas.ubiobio.cl:article-749
record_format ojs
spelling oai:ojs.revistas.ubiobio.cl:article-7492018-03-27T00:24:14Z El estilo neocolonial como modernismo latinoamericano Neocolonial style as a latinoamerican modernims Cremaschi, Verónica neocolonial modernismo historiografía decolonialidad estética Neocolonial Modernism historiography decoloniality aesthics This paper is a theoretical reflection on the topic of aesthetic representations of modernity in Latin America. More specifically, it focuses on the Neocolonial style, which, in the author’s view, was an architectural expression of modern times in the region.Calling this style “modernism” has important epistemological implications since this term has traditionally been reserved to describe European artwork that broke away from history and the past.A broader, more flexible use of the term “modern” architecture is proposed, which takes into account the complex realities of Latin America. This redefinition promotes the decolonization of aesthetic theories in Latin America.  El presente trabajo es una reflexión teórica que aborda el tema de las representaciones estéticas de la modernidad en América Latina. Más específicamente trata sobre el estilo neocolonial que, según nuestra visión, fue una expresión arquitectónica de los nuevos tiempos en nuestra región. El denominar a este estilo como modernismo tiene importantes implicancias epistemológicas debido a que esta categoría ha sido reservada para designar obras plásticas rupturistas del pasado y de la historia cuya procedencia geográfica es europea. Proponemos una visión que contemple la complejidad latinoamericana, para ello consideramos necesario flexibilizar el empleo de la categoría arquitectura moderna, lo que conlleva a promover la decolonialidad de nuestras teorías estéticas. Universidad del Bío-Bío, Chile 2014-06-13 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/749 ARQUITECTURAS DEL SUR; V.32, N.45 (Junio 2014): ARQUITECTURA MODERNA EN LATINOAMÉRICA; 64-75 ARQUITECTURAS DEL SUR; V.32, N.45 (Junio 2014): ARQUITECTURA MODERNA EN LATINOAMÉRICA; 64-75 ARQUITECTURAS DEL SUR; V.32, N.45 (Junio 2014): ARQUITECTURA MODERNA EN LATINOAMÉRICA; 64-75 0719-6466 0716-2677 spa https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/749/710
institution Universidad del Bío-Bío
collection OJS
language spa
format Online
author Cremaschi, Verónica
spellingShingle Cremaschi, Verónica
El estilo neocolonial como modernismo latinoamericano
author_facet Cremaschi, Verónica
author_sort Cremaschi, Verónica
title El estilo neocolonial como modernismo latinoamericano
title_short El estilo neocolonial como modernismo latinoamericano
title_full El estilo neocolonial como modernismo latinoamericano
title_fullStr El estilo neocolonial como modernismo latinoamericano
title_full_unstemmed El estilo neocolonial como modernismo latinoamericano
title_sort el estilo neocolonial como modernismo latinoamericano
description This paper is a theoretical reflection on the topic of aesthetic representations of modernity in Latin America. More specifically, it focuses on the Neocolonial style, which, in the author’s view, was an architectural expression of modern times in the region.Calling this style “modernism” has important epistemological implications since this term has traditionally been reserved to describe European artwork that broke away from history and the past.A broader, more flexible use of the term “modern” architecture is proposed, which takes into account the complex realities of Latin America. This redefinition promotes the decolonization of aesthetic theories in Latin America. 
publisher Universidad del Bío-Bío, Chile
publishDate 2014
url https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/749
work_keys_str_mv AT cremaschiveronica elestiloneocolonialcomomodernismolatinoamericano
AT cremaschiveronica neocolonialstyleasalatinoamericanmodernims
_version_ 1709545278584913920