Más blanco no se puede: Representación versus Teoría en la arquitectura colombiana contemporánea
The scale model—despite the current extensive use of digital technologies—is still the three-dimensional system of representation most required to students in Colombian architecture schools; however, its solely modern conception (white, clean, pure, ideal) stands in opposition to the widely taught t...
में बचाया:
| मुख्य लेखक: | |
|---|---|
| स्वरूप: | Online |
| भाषा: | spa |
| प्रकाशित: |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
2007
|
| ऑनलाइन पहुंच: | https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/13 |
| टैग : |
टैग जोड़ें
कोई टैग नहीं, इस रिकॉर्ड को टैग करने वाले पहले व्यक्ति बनें!
|
| id |
oai:ojs.revistas.uan.edu.co:article-13 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
oai:ojs.revistas.uan.edu.co:article-132021-02-15T20:00:43Z Más blanco no se puede: Representación versus Teoría en la arquitectura colombiana contemporánea Muñoz, Mauricio Color modelos a escala arquitectura moderna Colombia Color scale models modern architecture Colombia The scale model—despite the current extensive use of digital technologies—is still the three-dimensional system of representation most required to students in Colombian architecture schools; however, its solely modern conception (white, clean, pure, ideal) stands in opposition to the widely taught theory that promotes the consideration of place, context, tradition and local technology in design, all of them without a doubt colorful, picturesque, poetic and non-industrialized. The article proposes a meditation on how this paradox contradicts the purpose of model-making itself during the formation years and, at the same time, why it leaves the materialization of the object in practical life to the employment of a dexterity that was never learned in school. El modelo a escala sigue siendo—a pesar de la masificación de las tecnologías digitales—el medio de representación tridimensional más solicitado a los estudiantes en las facultades de arquitectura de Colombia; sin embargo, su concepción netamente moderna (blanca, limpia, pura, ideal) se opone a la enseñanza de una teoría de diseño que proclama tener en cuenta el lugar, el contexto, la tradición y la tecnología propios de la cultura local, sin duda coloridos, pintorescos, poéticos y artesanales. El artículo hace una reflexión de cómo esta paradoja contradice el propósito mismo de la maqueta durante la época de formación y, del mismo modo, por qué deja la materialización del objeto en la vida práctica a merced de una destreza que nunca se formó en la universidad. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2007-12-14 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/13 REVISTA NODO; Vol. 2 Núm. 3 (2007); 5 - 24 2346-092X 1909-3888 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/13/7 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| institution |
Universidad Antonio Nariño |
| collection |
OJS |
| language |
spa |
| format |
Online |
| author |
Muñoz, Mauricio |
| spellingShingle |
Muñoz, Mauricio Más blanco no se puede: Representación versus Teoría en la arquitectura colombiana contemporánea |
| author_facet |
Muñoz, Mauricio |
| author_sort |
Muñoz, Mauricio |
| title |
Más blanco no se puede: Representación versus Teoría en la arquitectura colombiana contemporánea |
| title_short |
Más blanco no se puede: Representación versus Teoría en la arquitectura colombiana contemporánea |
| title_full |
Más blanco no se puede: Representación versus Teoría en la arquitectura colombiana contemporánea |
| title_fullStr |
Más blanco no se puede: Representación versus Teoría en la arquitectura colombiana contemporánea |
| title_full_unstemmed |
Más blanco no se puede: Representación versus Teoría en la arquitectura colombiana contemporánea |
| title_sort |
más blanco no se puede: representación versus teoría en la arquitectura colombiana contemporánea |
| description |
The scale model—despite the current extensive use of digital technologies—is still the three-dimensional system of representation most required to students in Colombian architecture schools; however, its solely modern conception (white, clean, pure, ideal) stands in opposition to the widely taught theory that promotes the consideration of place, context, tradition and local technology in design, all of them without a doubt colorful, picturesque, poetic and non-industrialized. The article proposes a meditation on how this paradox contradicts the purpose of model-making itself during the formation years and, at the same time, why it leaves the materialization of the object in practical life to the employment of a dexterity that was never learned in school. |
| publisher |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
| publishDate |
2007 |
| url |
https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/13 |
| work_keys_str_mv |
AT munozmauricio masblanconosepuederepresentacionversusteoriaenlaarquitecturacolombianacontemporanea |
| _version_ |
1709640623582085120 |