Educación y arquitectura: Centros Regionales de Educación Normal en México, 1960.
In 1960, the “Eleven Year Plan” (El plan de once años), promoted by Jaime Torres Bodet, the Secretary of Public Education at the time, was launched in Mexico. This program intended to compensate for the deficiencies in elementary education through the construction of primary schools and the restruct...
Bewaard in:
| Hoofdauteurs: | , |
|---|---|
| Formaat: | Online |
| Taal: | spa |
| Gepubliceerd in: |
Universidad del Bío-Bío, Chile
2017
|
| Online toegang: | https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/2909 |
| Tags: |
Voeg label toe
Geen labels, Wees de eerste die dit record labelt!
|
| id |
oai:ojs.revistas.ubiobio.cl:article-2909 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
oai:ojs.revistas.ubiobio.cl:article-29092018-10-04T20:20:46Z Educación y arquitectura: Centros Regionales de Educación Normal en México, 1960. Education and architecture: Regional Teacher´s Colleges (Centros Regionales de Educación Normal) in Mexico, 1960. Rueda Velazquez, Claudia Rentería Cano, Isabela modern architecture educational architecture cultural identity history regionalism arquitectura moderna Arquitectura moderna arquitectura educacional identidad cultural historia regionalismo In 1960, the “Eleven Year Plan” (El plan de once años), promoted by Jaime Torres Bodet, the Secretary of Public Education at the time, was launched in Mexico. This program intended to compensate for the deficiencies in elementary education through the construction of primary schools and the restructuring of teacher training. The program planned two pilot Regional Teacher´s Colleges (Centros Regionales de Educación Normal) where teachers would be trained according to a holistic point of view. Both colleges were conceived as spaces that would promote the transformation of regional education and culture. This article focuses on these two educational establishments, which responded to a certain line of thought. The methodology used for the research involved a comparative analysis of the program, ideology and pedagogy of the plan of study, versus an analysis of the architectural design. This leads to an explanation of the role of modern architecture in the process of renovating education in Mexico. En México, en 1960, se puso en marcha “El plan de once años” promovido por el entonces Secretario de Educación Pública Jaime Torres. Este programa pretendía resarcir las carencias de la educación básica en México, mediante la construcción de escuelas primarias y la re-estructuración de la formación de los docentes. El programa previó dos sedes pilotos de Centros Regionales de Educación Normal en donde se formarían los maestros desde una visión holística. Ambos centros fueron concebidos como espacios que promoverían la transformación en la cultura y educación regional. Este artículo se centra en estos dos planteles que dan respuesta a una línea de pensamiento. La metodología que se utiliza es un análisis comparativo del programa, ideología y pedagogía del plan de estudios versus el proyecto arquitectónico. Esto lleva a explicar el papel de la arquitectura moderna en el proceso de renovación de la educación en México. Universidad del Bío-Bío, Chile 2017-12-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/2909 10.22320/07196466.2017.35.052.10 ARQUITECTURAS DEL SUR; V. 35, N. 52 (Diciembre 2017): Edificios educativos, Entornos de aprendizaje; 104-115 ARQUITECTURAS DEL SUR; V.35, N.52 (December 2017): Educatiolal buildings, learning environments; 104-115 ARQUITECTURAS DEL SUR; V. 35, N. 52 (Diciembre 2017): Edificios educativos, Entornos de aprendizaje; 104-115 0719-6466 0716-2677 spa https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/2909/3112 |
| institution |
Universidad del Bío-Bío |
| collection |
OJS |
| language |
spa |
| format |
Online |
| author |
Rueda Velazquez, Claudia Rentería Cano, Isabela |
| spellingShingle |
Rueda Velazquez, Claudia Rentería Cano, Isabela Educación y arquitectura: Centros Regionales de Educación Normal en México, 1960. |
| author_facet |
Rueda Velazquez, Claudia Rentería Cano, Isabela |
| author_sort |
Rueda Velazquez, Claudia |
| title |
Educación y arquitectura: Centros Regionales de Educación Normal en México, 1960. |
| title_short |
Educación y arquitectura: Centros Regionales de Educación Normal en México, 1960. |
| title_full |
Educación y arquitectura: Centros Regionales de Educación Normal en México, 1960. |
| title_fullStr |
Educación y arquitectura: Centros Regionales de Educación Normal en México, 1960. |
| title_full_unstemmed |
Educación y arquitectura: Centros Regionales de Educación Normal en México, 1960. |
| title_sort |
educación y arquitectura: centros regionales de educación normal en méxico, 1960. |
| description |
In 1960, the “Eleven Year Plan” (El plan de once años), promoted by Jaime Torres Bodet, the Secretary of Public Education at the time, was launched in Mexico. This program intended to compensate for the deficiencies in elementary education through the construction of primary schools and the restructuring of teacher training. The program planned two pilot Regional Teacher´s Colleges (Centros Regionales de Educación Normal) where teachers would be trained according to a holistic point of view. Both colleges were conceived as spaces that would promote the transformation of regional education and culture. This article focuses on these two educational establishments, which responded to a certain line of thought. The methodology used for the research involved a comparative analysis of the program, ideology and pedagogy of the plan of study, versus an analysis of the architectural design. This leads to an explanation of the role of modern architecture in the process of renovating education in Mexico. |
| publisher |
Universidad del Bío-Bío, Chile |
| publishDate |
2017 |
| url |
https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/2909 |
| work_keys_str_mv |
AT ruedavelazquezclaudia educacionyarquitecturacentrosregionalesdeeducacionnormalenmexico1960 AT renteriacanoisabela educacionyarquitecturacentrosregionalesdeeducacionnormalenmexico1960 AT ruedavelazquezclaudia educationandarchitectureregionalteacherscollegescentrosregionalesdeeducacionnormalinmexico1960 AT renteriacanoisabela educationandarchitectureregionalteacherscollegescentrosregionalesdeeducacionnormalinmexico1960 |
| _version_ |
1709545329813094400 |