Educación y arquitectura: Centros Regionales de Educación Normal en México, 1960.

In 1960, the “Eleven Year Plan” (El plan de once años), promoted by Jaime Torres Bodet, the Secretary of Public Education at the time, was launched in Mexico. This program intended to compensate for the deficiencies in elementary education through the construction of primary schools and the restruct...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Rueda Velazquez, Claudia, Rentería Cano, Isabela
Formato: Online
Lenguaje:spa
Publicado: Universidad del Bío-Bío, Chile 2017
Acceso en línea:https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/2909
Etiquetas: Agregar Etiqueta
Sin Etiquetas, Sea el primero en etiquetar este registro!
id oai:ojs.revistas.ubiobio.cl:article-2909
record_format ojs
spelling oai:ojs.revistas.ubiobio.cl:article-29092018-10-04T20:20:46Z Educación y arquitectura: Centros Regionales de Educación Normal en México, 1960. Education and architecture: Regional Teacher´s Colleges (Centros Regionales de Educación Normal) in Mexico, 1960. Rueda Velazquez, Claudia Rentería Cano, Isabela modern architecture educational architecture cultural identity history regionalism arquitectura moderna Arquitectura moderna arquitectura educacional identidad cultural historia regionalismo In 1960, the “Eleven Year Plan” (El plan de once años), promoted by Jaime Torres Bodet, the Secretary of Public Education at the time, was launched in Mexico. This program intended to compensate for the deficiencies in elementary education through the construction of primary schools and the restructuring of teacher training. The program planned two pilot Regional Teacher´s Colleges (Centros Regionales de Educación Normal) where teachers would be trained according to a holistic point of view. Both colleges were conceived as spaces that would promote the transformation of regional education and culture. This article focuses on these two educational establishments, which responded to a certain line of thought. The methodology used for the research involved a comparative analysis of the program, ideology and pedagogy of the plan of study, versus an analysis of the architectural design. This leads to an explanation of the role of modern architecture in the process of renovating education in Mexico. En México, en 1960, se puso en marcha “El plan de once años” promovido por el entonces Secretario de Educación Pública Jaime Torres. Este programa pretendía resarcir las carencias de la educación básica en México, mediante la construcción de escuelas primarias y la re-estructuración de la formación de los docentes. El programa previó dos sedes pilotos de Centros Regionales de Educación Normal en donde se formarían los maestros desde una visión holística. Ambos centros fueron concebidos como espacios que promoverían la transformación en la cultura y educación regional. Este artículo se centra en estos dos planteles que dan respuesta a una línea de pensamiento. La metodología que se utiliza es un análisis comparativo del programa, ideología y pedagogía del plan de estudios versus el proyecto arquitectónico. Esto lleva a explicar el papel de la arquitectura moderna en el proceso de renovación de la educación en México. Universidad del Bío-Bío, Chile 2017-12-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/2909 10.22320/07196466.2017.35.052.10 ARQUITECTURAS DEL SUR; V. 35, N. 52 (Diciembre 2017): Edificios educativos, Entornos de aprendizaje; 104-115 ARQUITECTURAS DEL SUR; V.35, N.52 (December 2017): Educatiolal buildings, learning environments; 104-115 ARQUITECTURAS DEL SUR; V. 35, N. 52 (Diciembre 2017): Edificios educativos, Entornos de aprendizaje; 104-115 0719-6466 0716-2677 spa https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/2909/3112
institution Universidad del Bío-Bío
collection OJS
language spa
format Online
author Rueda Velazquez, Claudia
Rentería Cano, Isabela
spellingShingle Rueda Velazquez, Claudia
Rentería Cano, Isabela
Educación y arquitectura: Centros Regionales de Educación Normal en México, 1960.
author_facet Rueda Velazquez, Claudia
Rentería Cano, Isabela
author_sort Rueda Velazquez, Claudia
title Educación y arquitectura: Centros Regionales de Educación Normal en México, 1960.
title_short Educación y arquitectura: Centros Regionales de Educación Normal en México, 1960.
title_full Educación y arquitectura: Centros Regionales de Educación Normal en México, 1960.
title_fullStr Educación y arquitectura: Centros Regionales de Educación Normal en México, 1960.
title_full_unstemmed Educación y arquitectura: Centros Regionales de Educación Normal en México, 1960.
title_sort educación y arquitectura: centros regionales de educación normal en méxico, 1960.
description In 1960, the “Eleven Year Plan” (El plan de once años), promoted by Jaime Torres Bodet, the Secretary of Public Education at the time, was launched in Mexico. This program intended to compensate for the deficiencies in elementary education through the construction of primary schools and the restructuring of teacher training. The program planned two pilot Regional Teacher´s Colleges (Centros Regionales de Educación Normal) where teachers would be trained according to a holistic point of view. Both colleges were conceived as spaces that would promote the transformation of regional education and culture. This article focuses on these two educational establishments, which responded to a certain line of thought. The methodology used for the research involved a comparative analysis of the program, ideology and pedagogy of the plan of study, versus an analysis of the architectural design. This leads to an explanation of the role of modern architecture in the process of renovating education in Mexico.
publisher Universidad del Bío-Bío, Chile
publishDate 2017
url https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/2909
work_keys_str_mv AT ruedavelazquezclaudia educacionyarquitecturacentrosregionalesdeeducacionnormalenmexico1960
AT renteriacanoisabela educacionyarquitecturacentrosregionalesdeeducacionnormalenmexico1960
AT ruedavelazquezclaudia educationandarchitectureregionalteacherscollegescentrosregionalesdeeducacionnormalinmexico1960
AT renteriacanoisabela educationandarchitectureregionalteacherscollegescentrosregionalesdeeducacionnormalinmexico1960
_version_ 1709545329813094400