Proyecto regenerativo del campus: aprendiendo a través de las dinámicas de la naturaleza y la universidad

The sustainability of the planet requires a significant change in the way we relate to the environment. In this context, the great challenge is to move from discourse to practice. Universities, which are responsible for educating future professionals and researchers, should take a leadership positio...

Ful tanımlama

Kaydedildi:
Detaylı Bibliyografya
Asıl Yazarlar: Ripper Kos, José, Filartiga Gebara, Marila, Pompêo, Cesar Augusto, Pavan, Luís Henrique
Materyal Türü: Online
Dil:spa
Baskı/Yayın Bilgisi: Universidad del Bío-Bío, Chile 2017
Online Erişim:https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/2915
Etiketler: Etiketle
Etiket eklenmemiş, İlk siz ekleyin!
id oai:ojs.revistas.ubiobio.cl:article-2915
record_format ojs
spelling oai:ojs.revistas.ubiobio.cl:article-29152018-10-04T20:17:27Z Proyecto regenerativo del campus: aprendiendo a través de las dinámicas de la naturaleza y la universidad Regenerative campus design: Learning from nature and university dynamics Ripper Kos, José Filartiga Gebara, Marila Pompêo, Cesar Augusto Pavan, Luís Henrique environmental architecture sustainable development university campus university education, hydrology arquitectura ambiental campus universitário desarrollo sostenible educacion universitaria campus universitario hidrologia. educación universitaria, hidrología The sustainability of the planet requires a significant change in the way we relate to the environment. In this context, the great challenge is to move from discourse to practice. Universities, which are responsible for educating future professionals and researchers, should take a leadership position in this process. However, the fragmentation of knowledge into isolated areas or departments does not contribute to the implementation of these relevant changes. The process of developing a regenerative project for the main campus of Santa Catarina University in Brazil relates directly to the debate on the role of the physical space of universities as a pedagogical instrument for the resilience of ecosystems. The design concept arose from the analyses and propositions of graduate students from different disciplines. They aim to develop clear proposals in which nature’s dynamics and cycles positively contribute to the quality of learning and vice versa La sustentabilidad del planeta exige un cambio significativo en la forma cómo nos relacionamos con el medio ambiente. En ese contexto, el gran desafío consiste en pasar del discurso a la práctica. Las universidades, como formadoras de futuros profesionales e investigadores, deberían asumir una posición de liderazgo en este proceso. Sin embargo, la fragmentación del conocimiento, en áreas o departamentos aislados, no contribuye a la implementación de esos cambios relevantes. El proceso de desarrollo de un proyecto regenerativo para el campus de la Universidad Federal de Santa Catarina, en Brasil, constituye una propuesta para el debate sobre el papel del espacio físico universitario como instrumento pedagógico para la resiliencia de los ecosistemas. El concepto del proyecto surge del análisis y las proposiciones de estudiantes de posgrado, provenientes de diferentes áreas formativas, las cuales se orientan a desarrollar propuestas claras en las que dinámicas y ciclos de la naturaleza puedan aportar positivamente a la calidad de aprendizaje y viceversa Universidad del Bío-Bío, Chile 2017-12-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/2915 10.22320/07196466.2017.35.052.04 ARQUITECTURAS DEL SUR; V. 35, N. 52 (Diciembre 2017): Edificios educativos, Entornos de aprendizaje; 30-41 ARQUITECTURAS DEL SUR; V.35, N.52 (December 2017): Educatiolal buildings, learning environments; 30-41 ARQUITECTURAS DEL SUR; V. 35, N. 52 (Diciembre 2017): Edificios educativos, Entornos de aprendizaje; 30-41 0719-6466 0716-2677 spa https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/2915/3106
institution Universidad del Bío-Bío
collection OJS
language spa
format Online
author Ripper Kos, José
Filartiga Gebara, Marila
Pompêo, Cesar Augusto
Pavan, Luís Henrique
spellingShingle Ripper Kos, José
Filartiga Gebara, Marila
Pompêo, Cesar Augusto
Pavan, Luís Henrique
Proyecto regenerativo del campus: aprendiendo a través de las dinámicas de la naturaleza y la universidad
author_facet Ripper Kos, José
Filartiga Gebara, Marila
Pompêo, Cesar Augusto
Pavan, Luís Henrique
author_sort Ripper Kos, José
title Proyecto regenerativo del campus: aprendiendo a través de las dinámicas de la naturaleza y la universidad
title_short Proyecto regenerativo del campus: aprendiendo a través de las dinámicas de la naturaleza y la universidad
title_full Proyecto regenerativo del campus: aprendiendo a través de las dinámicas de la naturaleza y la universidad
title_fullStr Proyecto regenerativo del campus: aprendiendo a través de las dinámicas de la naturaleza y la universidad
title_full_unstemmed Proyecto regenerativo del campus: aprendiendo a través de las dinámicas de la naturaleza y la universidad
title_sort proyecto regenerativo del campus: aprendiendo a través de las dinámicas de la naturaleza y la universidad
description The sustainability of the planet requires a significant change in the way we relate to the environment. In this context, the great challenge is to move from discourse to practice. Universities, which are responsible for educating future professionals and researchers, should take a leadership position in this process. However, the fragmentation of knowledge into isolated areas or departments does not contribute to the implementation of these relevant changes. The process of developing a regenerative project for the main campus of Santa Catarina University in Brazil relates directly to the debate on the role of the physical space of universities as a pedagogical instrument for the resilience of ecosystems. The design concept arose from the analyses and propositions of graduate students from different disciplines. They aim to develop clear proposals in which nature’s dynamics and cycles positively contribute to the quality of learning and vice versa
publisher Universidad del Bío-Bío, Chile
publishDate 2017
url https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/2915
work_keys_str_mv AT ripperkosjose proyectoregenerativodelcampusaprendiendoatravesdelasdinamicasdelanaturalezaylauniversidad
AT filartigagebaramarila proyectoregenerativodelcampusaprendiendoatravesdelasdinamicasdelanaturalezaylauniversidad
AT pompeocesaraugusto proyectoregenerativodelcampusaprendiendoatravesdelasdinamicasdelanaturalezaylauniversidad
AT pavanluishenrique proyectoregenerativodelcampusaprendiendoatravesdelasdinamicasdelanaturalezaylauniversidad
AT ripperkosjose regenerativecampusdesignlearningfromnatureanduniversitydynamics
AT filartigagebaramarila regenerativecampusdesignlearningfromnatureanduniversitydynamics
AT pompeocesaraugusto regenerativecampusdesignlearningfromnatureanduniversitydynamics
AT pavanluishenrique regenerativecampusdesignlearningfromnatureanduniversitydynamics
_version_ 1709545330071044096