Metáforas de modernidad en la fotografía de las revistas de arquitectura Argentina, 1929-1955

This article focuses on the architecture photography analyzed in the pages of the Argentinean magazine Nuestra Arquitectura (Our Architecture) from its beginnings until 1955. The author maintains here that the discourse of these images – which regard photography as text – gathered together sufficien...

Ful tanımlama

Kaydedildi:
Detaylı Bibliyografya
Yazar: Méndez, Patricia
Materyal Türü: Online
Dil:spa
Baskı/Yayın Bilgisi: Universidad del Bío-Bío, Chile 2014
Online Erişim:https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/746
Etiketler: Etiketle
Etiket eklenmemiş, İlk siz ekleyin!
id oai:ojs.revistas.ubiobio.cl:article-746
record_format ojs
spelling oai:ojs.revistas.ubiobio.cl:article-7462018-03-27T00:24:20Z Metáforas de modernidad en la fotografía de las revistas de arquitectura Argentina, 1929-1955 Metaphors of modernity in photographs of argentines architectural magazines, 1929-1955 Méndez, Patricia arquitectura moderna Buenos Aires revistas vanguardia fotografías Modern Architecture Buenos Aires magazines vanguard photographs This article focuses on the architecture photography analyzed in the pages of the Argentinean magazine Nuestra Arquitectura (Our Architecture) from its beginnings until 1955. The author maintains here that the discourse of these images – which regard photography as text – gathered together sufficient conditions so as to consolidate the beginning of the Modern Movement in the local context. This study is based on the communication mechanisms that facilitated the construction and spread of new codes, whose paradigmatic criteria took into account visual perception, space aesthetics and volume. They favored the shape of an architectural object over its habitability, and installed the form of an imaginary modernity. El presente artículo analiza la fotografía de arquitectura en las páginas de la revista argentina Nuestra Arquitectura en sus ediciones hasta 1955. Se sostiene aquí que el discurso de estas imágenes –que considera a la fotografía como texto-, reunió las condiciones suficientes para consolidar la apertura del Movimiento Moderno en el contexto local. El estudio se basa en los dispositivos de comunicación que facilitaron la construcción y difusión de los nuevos códigos que atendieron, como criterio paradigmático la percepción visual, la estética del espacio y la masa volumétrica, ponderando la forma por sobre la función de habitabilidad a la que se debe todo objeto arquitectónico e instalaron la formulación de su imaginario de modernidad. Universidad del Bío-Bío, Chile 2014-06-13 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/746 ARQUITECTURAS DEL SUR; V.32, N.45 (Junio 2014): ARQUITECTURA MODERNA EN LATINOAMÉRICA; 20-33 ARQUITECTURAS DEL SUR; V.32, N.45 (Junio 2014): ARQUITECTURA MODERNA EN LATINOAMÉRICA; 20-33 ARQUITECTURAS DEL SUR; V.32, N.45 (Junio 2014): ARQUITECTURA MODERNA EN LATINOAMÉRICA; 20-33 0719-6466 0716-2677 spa https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/746/707
institution Universidad del Bío-Bío
collection OJS
language spa
format Online
author Méndez, Patricia
spellingShingle Méndez, Patricia
Metáforas de modernidad en la fotografía de las revistas de arquitectura Argentina, 1929-1955
author_facet Méndez, Patricia
author_sort Méndez, Patricia
title Metáforas de modernidad en la fotografía de las revistas de arquitectura Argentina, 1929-1955
title_short Metáforas de modernidad en la fotografía de las revistas de arquitectura Argentina, 1929-1955
title_full Metáforas de modernidad en la fotografía de las revistas de arquitectura Argentina, 1929-1955
title_fullStr Metáforas de modernidad en la fotografía de las revistas de arquitectura Argentina, 1929-1955
title_full_unstemmed Metáforas de modernidad en la fotografía de las revistas de arquitectura Argentina, 1929-1955
title_sort metáforas de modernidad en la fotografía de las revistas de arquitectura argentina, 1929-1955
description This article focuses on the architecture photography analyzed in the pages of the Argentinean magazine Nuestra Arquitectura (Our Architecture) from its beginnings until 1955. The author maintains here that the discourse of these images – which regard photography as text – gathered together sufficient conditions so as to consolidate the beginning of the Modern Movement in the local context. This study is based on the communication mechanisms that facilitated the construction and spread of new codes, whose paradigmatic criteria took into account visual perception, space aesthetics and volume. They favored the shape of an architectural object over its habitability, and installed the form of an imaginary modernity.
publisher Universidad del Bío-Bío, Chile
publishDate 2014
url https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/746
work_keys_str_mv AT mendezpatricia metaforasdemodernidadenlafotografiadelasrevistasdearquitecturaargentina19291955
AT mendezpatricia metaphorsofmodernityinphotographsofargentinesarchitecturalmagazines19291955
_version_ 1709545278236786688