Experiencias de consumo como nuevos productos turísticos. La promoción de festivales y eventos en la Ciudad Autónoma de Buenos Aires

Given the proposition of competing in the international tourism market, cities are promoted by their local governments, offering a series of attractions increasingly oriented towards active forms of consumption, with emphasis on intangible cultural resources, what is defined as creative tourism. In...

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Autor principal: Rodríguez, Luciana Mabel
Formato: Online
Idioma:spa
Publicado em: Universidad de Chile. Facultad de Arquitectura y Urbanismo 2019
Acesso em linha:https://revistaurbanismo.uchile.cl/index.php/RU/article/view/52597
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spelling oai:ojs.revistas.uchile.cl:article-525972021-07-08T19:41:44Z Experiencias de consumo como nuevos productos turísticos. La promoción de festivales y eventos en la Ciudad Autónoma de Buenos Aires Consumer experiences as new tourism products. The promotion of festivals and events in the Autonomous City of Buenos Aires Rodríguez, Luciana Mabel Given the proposition of competing in the international tourism market, cities are promoted by their local governments, offering a series of attractions increasingly oriented towards active forms of consumption, with emphasis on intangible cultural resources, what is defined as creative tourism. In this context, urban marketing is presented as the dominant instrument of tourism policy, a means to launch these new products to their consumers. The city of Buenos Aires does not escape this dynamic. Immersed in an intense tourist promotion undertaken by its local government, it incorporates to the traditional tourist offer new attractions based on cultural practices, as part of the development of competitive urban experiences. Through a qualitative methodology, based on the systematization and analysis of the Festivals and Events offered through its official tourism page, the article analyzes how creative tourism is capitalized for the creation of new tourism products in the city of Buenos Aires. Aires the results obtained confirm a growing trend in creative tourism linked to the development of gastronomic and artistic products, with a reduction of state intervention and the primacy of marketing in its development. Ante la premisa de competir en el mercado turístico internacional, las ciudades son promocionadas por sus gobiernos locales, ofreciendo una serie de atractivos crecientemente orientados hacia formas activas de consumo, con énfasis en recursos culturales intangibles. Lo que se define como turismo creativo. En este contexto, el marketing urbano se presenta como el instrumento dominante de la política turística, un medio para proyectar estos nuevos productos hacia sus consumidores. La ciudad de Buenos Aires no escapa a esa dinámica. Inmersa en una intensa promoción turística emprendida por su gobierno local, incorpora a la oferta turística tradicional nuevos atractivos basados en prácticas culturales, como parte del desarrollo de experiencias urbanas competitivas. A través de una metodología cualitativa, basada en la sistematización y análisis de los Festivales y Eventos ofertados a través de su página de turismo oficial, el artículo analiza cómo se capitaliza el turismo creativo para la creación de los nuevos productos turísticos en la ciudad de Buenos Aires. Los resultados obtenidos permiten constatar una tendencia creciente al turismo creativo ligada al desarrollo de productos gastronómicos y artísticos, con reducción de la intervención estatal y primacía del marketing en su desarrollo. Universidad de Chile. Facultad de Arquitectura y Urbanismo 2019-06-24 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf audio/mpeg application/epub+zip https://revistaurbanismo.uchile.cl/index.php/RU/article/view/52597 10.5354/0717-5051.2019.52597 Revista de Urbanismo; Núm. 40 (2019): Junio Revista de Urbanismo; Núm. 40 (2019): Junio 0717-5051 spa https://revistaurbanismo.uchile.cl/index.php/RU/article/view/52597/56359 https://revistaurbanismo.uchile.cl/index.php/RU/article/view/52597/60768 https://revistaurbanismo.uchile.cl/index.php/RU/article/view/52597/61157 Derechos de autor 2019 Revista de Urbanismo
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