An urban scene of international worker´s day. Document, archive, narration
Starting with the analysis of a series of photographs taken during different celebrations of International Worker’s Day in Buenos Aires belonging to the archives of the Department of Photographic Documents of the Public Record Office (Archivo General de la Nación), this paper presents some thoughts...
保存先:
第一著者: | |
---|---|
フォーマット: | Online |
言語: | spa |
出版事項: |
Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas “Mario J. Buschiazzo”
2016
|
オンライン・アクセス: | https://www.iaa.fadu.uba.ar/ojs/index.php/anales/article/view/179 |
タグ: |
タグ追加
タグなし, このレコードへの初めてのタグを付けませんか!
|
id |
oai:ojs.www.iaa.fadu.uba.ar:article-179 |
---|---|
record_format |
ojs |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
collection |
OJS |
language |
spa |
format |
Online |
author |
Coiticher, Nora; Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas “Mario J. Buschiazzo”. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo de la Universidad de Buenos Aires. Intendente Güiraldes 2160 - Ciudad Universitaria, Pabellón III, 4º piso. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. |
spellingShingle |
Coiticher, Nora; Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas “Mario J. Buschiazzo”. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo de la Universidad de Buenos Aires. Intendente Güiraldes 2160 - Ciudad Universitaria, Pabellón III, 4º piso. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. An urban scene of international worker´s day. Document, archive, narration |
author_facet |
Coiticher, Nora; Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas “Mario J. Buschiazzo”. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo de la Universidad de Buenos Aires. Intendente Güiraldes 2160 - Ciudad Universitaria, Pabellón III, 4º piso. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. |
author_sort |
Coiticher, Nora; Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas “Mario J. Buschiazzo”. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo de la Universidad de Buenos Aires. Intendente Güiraldes 2160 - Ciudad Universitaria, Pabellón III, 4º piso. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. |
title |
An urban scene of international worker´s day. Document, archive, narration |
title_short |
An urban scene of international worker´s day. Document, archive, narration |
title_full |
An urban scene of international worker´s day. Document, archive, narration |
title_fullStr |
An urban scene of international worker´s day. Document, archive, narration |
title_full_unstemmed |
An urban scene of international worker´s day. Document, archive, narration |
title_sort |
urban scene of international worker´s day. document, archive, narration |
description |
Starting with the analysis of a series of photographs taken during different celebrations of International Worker’s Day in Buenos Aires belonging to the archives of the Department of Photographic Documents of the Public Record Office (Archivo General de la Nación), this paper presents some thoughts on the status of the image in historical research. At the same time, it exposes the particularities that the experience of working in image archives entails, which are not only direct documentary sources, but also harbor unexpected information and trigger various kinds of questions. Deepening the analysis on one photograph of an anarchist demonstration of 1909, we will propose some answers to the question: What does the image document, besides its own material history? This enables other questions concerning the interpretation, narration, and valid sources to generate historical knowledge. |
publisher |
Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas “Mario J. Buschiazzo” |
publishDate |
2016 |
url |
https://www.iaa.fadu.uba.ar/ojs/index.php/anales/article/view/179 |
work_keys_str_mv |
AT coitichernorainstitutodearteamericanoeinvestigacionesesteticasmariojbuschiazzofacultaddearquitecturadisenoyurbanismodelauniversidaddebuenosairesintendenteguiraldes2160ciudaduniversitariapabelloniii4opisociudadautonomadebuenosairesargentina anurbansceneofinternationalworkersdaydocumentarchivenarration AT coitichernorainstitutodearteamericanoeinvestigacionesesteticasmariojbuschiazzofacultaddearquitecturadisenoyurbanismodelauniversidaddebuenosairesintendenteguiraldes2160ciudaduniversitariapabelloniii4opisociudadautonomadebuenosairesargentina unaescenaurbanadel1odemayodocumentoarchivonarracion AT coitichernorainstitutodearteamericanoeinvestigacionesesteticasmariojbuschiazzofacultaddearquitecturadisenoyurbanismodelauniversidaddebuenosairesintendenteguiraldes2160ciudaduniversitariapabelloniii4opisociudadautonomadebuenosairesargentina urbansceneofinternationalworkersdaydocumentarchivenarration |
_version_ |
1709447774653644800 |
spelling |
oai:ojs.www.iaa.fadu.uba.ar:article-1792021-08-24T21:15:29Z An urban scene of international worker´s day. Document, archive, narration Una escena urbana del 1º de Mayo. Documento, archivo, narración Coiticher, Nora; Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas “Mario J. Buschiazzo”. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo de la Universidad de Buenos Aires. Intendente Güiraldes 2160 - Ciudad Universitaria, Pabellón III, 4º piso. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. architecture; urbanism; history photography; anarchism; demonstrations in urban space; documentary archives arquitectura; urbanismo; historia fotografía; anarquismo; manifestaciones en el espacio urbano; archivos documentales Starting with the analysis of a series of photographs taken during different celebrations of International Worker’s Day in Buenos Aires belonging to the archives of the Department of Photographic Documents of the Public Record Office (Archivo General de la Nación), this paper presents some thoughts on the status of the image in historical research. At the same time, it exposes the particularities that the experience of working in image archives entails, which are not only direct documentary sources, but also harbor unexpected information and trigger various kinds of questions. Deepening the analysis on one photograph of an anarchist demonstration of 1909, we will propose some answers to the question: What does the image document, besides its own material history? This enables other questions concerning the interpretation, narration, and valid sources to generate historical knowledge. A partir del análisis de una serie de fotografías tomadas durante diferentes manifestaciones del 1° de Mayo en Buenos Aires, pertenecientes al acervo del Departamento de Documentos Fotográficos del Archivo General de la Nación, este trabajo presenta algunas reflexiones acerca del estatuto de la imagen en la investigación histórica. Al mismo tiempo, da cuenta de las particularidades que entraña la experiencia del trabajo en los archivos de imágenes que a la vez que son fuentes documentales, ofrecen datos imprevistos y deparan interrogantes de diversa índole. Profundizando en el análisis de una fotografía de una manifestación anarquista de 1909, propondremos algunas respuestas a la pregunta: ¿Qué documenta la imagen, además de su propia historia material? Esto habilita otras preguntas acerca de la interpretación, la narración, y las fuentes válidas para generar conocimiento histórico. Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas “Mario J. Buschiazzo” 2016-06-22 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://www.iaa.fadu.uba.ar/ojs/index.php/anales/article/view/179 Annals of the IAA; Vol 45, No 2 (2015): Sentidos de la imagen; 197-214 Anales del Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas "Mario J. Buschiazzo"; Vol 45, No 2 (2015): Sentidos de la imagen; 197-214 spa https://www.iaa.fadu.uba.ar/ojs/index.php/anales/article/view/179/165 https://www.iaa.fadu.uba.ar/ojs/index.php/anales/article/view/179/html_132 Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:Reconocen a la revista Anales del Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas "Mario J. Buschiazzo" la valoración de su Licencia Creative Commons -Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)- por la cual sus lectores son libres de:- Compartir: copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato- Adaptar: remezclar, transformar y construir a partir del material.Bajo los siguientes términos:- Atribución: Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios.- NoComercial: Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.- CompartirIgual: Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés). |