Concerning distracted gazes in Enric Miralles

In a geography that is so culturally distant as Japan, Miralles uses the “sign” as a fundamental language in his creative process to think, experiment and model metaphorical architectural forms. Another concept used by Miralles is that one of “allegory”, in which physical figures supplant ideas. In...

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Главные авторы: Escoda, Carmen, Zaragoza de Pedro, Isabel, Esquinas Dessy, Jesús
Формат: Online
Язык:spa
Опубликовано: Unisinos 2017
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description In a geography that is so culturally distant as Japan, Miralles uses the “sign” as a fundamental language in his creative process to think, experiment and model metaphorical architectural forms. Another concept used by Miralles is that one of “allegory”, in which physical figures supplant ideas. In this article we will see how the drawings of the documents of Unazuki Pavilion project could evoke the human figure, the old bridge structure, the geometry of the City or the geometry of the Nature. He also uses the carp banks of the place as a symbol of his project, a symbol that he would have already apprehended of García Lorca’s fish drawings. In this sense, the Pavilion project becomes an essential reference of Miralles’ way of doing and concern, not only for the physical environment, but also for the social, historical and cultural context. When it comes to the representation, in this project in Japan, he uses the threads of metal to elaborate the three-dimensional models for the first time. This latest material and his innovative way of working would allow him to create “drawings in space”.Keywords: iconography, allegory, creative process, Miralles.
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spelling oai:ojs.www.unisinos.br:article-139572021-08-30T19:09:22Z Concerning distracted gazes in Enric Miralles De las miradas distraídas en Enric Miralles De las miradas distraídas en Enric Miralles Escoda, Carmen Zaragoza de Pedro, Isabel Esquinas Dessy, Jesús In a geography that is so culturally distant as Japan, Miralles uses the “sign” as a fundamental language in his creative process to think, experiment and model metaphorical architectural forms. Another concept used by Miralles is that one of “allegory”, in which physical figures supplant ideas. In this article we will see how the drawings of the documents of Unazuki Pavilion project could evoke the human figure, the old bridge structure, the geometry of the City or the geometry of the Nature. He also uses the carp banks of the place as a symbol of his project, a symbol that he would have already apprehended of García Lorca’s fish drawings. In this sense, the Pavilion project becomes an essential reference of Miralles’ way of doing and concern, not only for the physical environment, but also for the social, historical and cultural context. When it comes to the representation, in this project in Japan, he uses the threads of metal to elaborate the three-dimensional models for the first time. This latest material and his innovative way of working would allow him to create “drawings in space”.Keywords: iconography, allegory, creative process, Miralles. En una geografía tan alejada culturalmente, como es Japón, Miralles recurre al “signo” como lenguaje fundamental en su proceso creativo, para pensar, experimentar y modelar unas metafóricas formas arquitectónicas. Otro de los conceptos utilizados por Miralles es el de “la alegoría”, en cuanto a que las figuras físicas suplantan las ideas. En este artículo podremos ver cómo los dibujos de los documentos del proyecto del Pabellón de Unazuki, pueden llegar a evocar la figura humana, la estructura del antiguo puente, la geometría de la Ciudad o la geometria de la Naturaleza. Los bancos de carpas del lugar también los utiliza como símbolo de su proyecto, símbolo que ya lo habría aprehendido de los dibujos de peces de García Lorca. En este sentido, el proyecto del Pabellón se convierte en un referente imprescindible de la forma de hacer de Miralles y de su preocupación, no solo por el entorno físico, si no también por el contexto social, histórico y cultural. En cuanto a la representación, en este proyecto de Japón, utiliza por primera vez los hilos de metal para elaborar las maquetas tridimensionales. Este último material y su innovadora forma de trabajarlo le permitiría crear “dibujos en el espacio”.Palabras clave: iconografia, alegoría, proceso creativo, Miralles. En una geografía tan alejada culturalmente, como es Japón, Miralles recurre al “signo” como lenguaje fundamental en su proceso creativo, para pensar, experimentar y modelar unas metafóricas formas arquitectónicas. Otro de los conceptos utilizados por Miralles es el de “la alegoría”, en cuanto a que las figuras físicas suplantan las ideas. En este artículo podremos ver cómo los dibujos de los documentos del proyecto del Pabellón de Unazuki, pueden llegar a evocar la figura humana, la estructura del antiguo puente, la geometría de la Ciudad o la geometria de la Naturaleza. Los bancos de carpas del lugar también los utiliza como símbolo de su proyecto, símbolo que ya lo habría aprehendido de los dibujos de peces de García Lorca. En este sentido, el proyecto del Pabellón se convierte en un referente imprescindible de la forma de hacer de Miralles y de su preocupación, no solo por el entorno físico, si no también por el contexto social, histórico y cultural. En cuanto a la representación, en este proyecto de Japón, utiliza por primera vez los hilos de metal para elaborar las maquetas tridimensionales. Este último material y su innovadora forma de trabajarlo le permitiría crear “dibujos en el espacio”.Palabras clave: iconografia, alegoría, proceso creativo, Miralles. Unisinos 2017-06-28 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unisinos.br/index.php/arquitetura/article/view/arq.2017.131.05 10.4013/arq.2017.131.05 Arquitetura Revista; v. 13 n. 1 (2017): Jan-Jun; 41-49 1808-5741 spa https://revistas.unisinos.br/index.php/arquitetura/article/view/arq.2017.131.05/6191