Imaginary and war from New Babylon
The Second World War and its horrors, the promise of technology and freedom marked the imaginary of the Dutch artist Constant Nieuwenhuys, creator of New Babylon, a project whose construction would be in the hands of nomads in a constant drift, who dream, create and use the technology in a playful,...
Sparad:
| Huvudupphovsmän: | , |
|---|---|
| Materialtyp: | Online |
| Språk: | spa |
| Publicerad: |
Universidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá - Facultad de Artes - Instituto de Investigaciones Hábitat, Ciudad & Territorio
2019
|
| Länkar: | https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/63903 |
| Taggar: |
Lägg till en tagg
Inga taggar, Lägg till första taggen!
|
| id |
oai:www.revistas.unal.edu.co:article-63903 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| institution |
Universidad Nacional de Colombia |
| collection |
OJS |
| language |
spa |
| format |
Online |
| author |
Colombo Ruiz, Sergio Alexander Moreno Vargas, Francisco |
| spellingShingle |
Colombo Ruiz, Sergio Alexander Moreno Vargas, Francisco Imaginary and war from New Babylon |
| author_facet |
Colombo Ruiz, Sergio Alexander Moreno Vargas, Francisco |
| author_sort |
Colombo Ruiz, Sergio Alexander |
| title |
Imaginary and war from New Babylon |
| title_short |
Imaginary and war from New Babylon |
| title_full |
Imaginary and war from New Babylon |
| title_fullStr |
Imaginary and war from New Babylon |
| title_full_unstemmed |
Imaginary and war from New Babylon |
| title_sort |
imaginary and war from new babylon |
| description |
The Second World War and its horrors, the promise of technology and freedom marked the imaginary of the Dutch artist Constant Nieuwenhuys, creator of New Babylon, a project whose construction would be in the hands of nomads in a constant drift, who dream, create and use the technology in a playful, collective and free action. New Babylon proposed a new city for the citizen of the future, formalizing the situationist idea of unitary urbanism. The article exposes the correspondences between the project and the actions of war, between the game, the technology, the forms, the collective and the maps, to create new cities and inspire others. |
| publisher |
Universidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá - Facultad de Artes - Instituto de Investigaciones Hábitat, Ciudad & Territorio |
| publishDate |
2019 |
| url |
https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/63903 |
| work_keys_str_mv |
AT colomboruizsergioalexander imaginaryandwarfromnewbabylon AT morenovargasfrancisco imaginaryandwarfromnewbabylon AT colomboruizsergioalexander imaginarioyguerradesdenewbabylon AT morenovargasfrancisco imaginarioyguerradesdenewbabylon AT colomboruizsergioalexander imaginaireetguerredenewbabylon AT morenovargasfrancisco imaginaireetguerredenewbabylon AT colomboruizsergioalexander imaginarioeguerradanewbabylon AT morenovargasfrancisco imaginarioeguerradanewbabylon |
| _version_ |
1709546712179146752 |
| spelling |
oai:www.revistas.unal.edu.co:article-639032020-01-02T20:55:56Z Imaginary and war from New Babylon Imaginario y guerra desde New Babylon Imaginaire et guerre de New Babylon Imaginário e guerra da New Babylon Colombo Ruiz, Sergio Alexander Moreno Vargas, Francisco imaginary New Babylon Second World War Constant Nieuwenhuys imaginario New Babylon segunda guerra mundial Constant Nieuwenhuys PAISAJE URBANISMO ARQUITECTURA imaginaire New Babylon seconde guerre mondiale Constant Nieuwenhuys imaginário New Babylon segunda guerra mundial Constant Nieuwenhuys The Second World War and its horrors, the promise of technology and freedom marked the imaginary of the Dutch artist Constant Nieuwenhuys, creator of New Babylon, a project whose construction would be in the hands of nomads in a constant drift, who dream, create and use the technology in a playful, collective and free action. New Babylon proposed a new city for the citizen of the future, formalizing the situationist idea of unitary urbanism. The article exposes the correspondences between the project and the actions of war, between the game, the technology, the forms, the collective and the maps, to create new cities and inspire others. La segunda guerra mundial y sus horrores, la promesa de la tecnología y la libertad marca- ron el imaginario del artista holandés Cons- tant Nieuwenhuys, creador de New Babylon, un proyecto cuya construcción estaría en manos de nómadas en una deriva constante, que sueñan, crean y hacen uso de la tecno- logía en una acción lúdica, colectiva y libre. New Babylon planteaba una nueva ciudad para el ciudadano del futuro, formalizando la idea situacionista del urbanismo unitario. El artículo expone las correspondencias entre el proyecto y las acciones de la guerra, entre el juego, la tecnología, las formas, lo colecti- vo y los mapas, para crear nuevas ciudades e inspirar a otros. La Seconde Guerre mondiale et ses horreurs, la promesse de la technologie et de la liberté ont marqué l’imaginaire de l’artiste néerlan- dais Constant Nieuwenhuys, créateur de New Babylon, un projet dont la construc- tion incomberait à des nomades en dérive constante, qui rêvent, créent et utilisent de la technologie dans une action ludique, co- llective et libre. New Babylon a proposé une nouvelle ville pour le citoyen du futur, for- malisant l’idée situationniste de l’urbanisme unitaire. L’article expose les correspondances entre le projet et les actions de la guerre, entre le jeu, la technologie, les formes, le collectif et les cartes, pour créer de nouvelles villes et en inspirer d’autres. A segunda guerra mundial e seus horro- res, a promessa de tecnologia e liberdade marcaram o imaginário do artista holandês Constant Nieuwenhuys, criador da New Bab- ylon, um projeto cuja construção estaria nas mãos dos nômades em constante deriva, que sonham, criam e use a tecnologia em uma ação lúdica, coletiva e livre. A New Bab- ylon propôs uma nova cidade para o cidadão do futuro, formalizando a idéia situacionista do urbanismo unitário. O artigo expõe as correspondências entre o projeto e as ações da guerra, entre o jogo, a tecnologia, as for- mas, o coletivo e os mapas, para criar novas cidades e inspirar os outros. Universidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá - Facultad de Artes - Instituto de Investigaciones Hábitat, Ciudad & Territorio 2019-01-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pa INVESTIGACIÓN. application/pdf text/html application/xml https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/63903 10.15446/bitacora.v29n1.63903 Bitácora Urbano Territorial; Vol. 29 Núm. 1 (2019): Globalización, mercantilización, clústers y gentrificación en la ciudad; 191-198 Bitácora Urbano Territorial; Vol. 29 No. 1 (2019): Globalización, mercantilización, clústers y gentrificación en la ciudad; 191-198 Bitácora Urbano Territorial; v. 29 n. 1 (2019): Globalización, mercantilización, clústers y gentrificación en la ciudad; 191-198 2027-145X 0124-7913 spa https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/63903/pdf https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/63903/html https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/63903/70175 /*ref*/ANDREOTTI, L. (1996). Situacionistas. Arte, política, urbanismo. Barcelona: MACBA/Actar. APARICIO MOURELO, A. (1999). “Construir una pequeña situación sin futuro”. La Internacional Situacionista. De la liquidación del arte a la crítica revolucionaria de la vida cotidiana. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, tesis del Departamento de Arte III (Contem- poráneo). Consultado en: https://biblioteca.ucm.es/ tesis/19972000/H/0/H0037101.pdf ARDENNE, P. (2006). Un arte contextual: creación artís- tica en medio urbano, en situación, de intervención, de participación. Murcia: Cendeac. ARIDJIS, H. (2005, octubre 9). “Vida y muerte de un Cobra”. Reforma. Consultado en: https://vlex.com/ vid/homero-aridjis-vida-muerte-cobra-194071607 AZARA, P., et al. (Eds.). (2004). La ciudad que nunca existió: arquitecturas fantásticas en el arte occidental: Sala BBK, 23 de febrero - 30 de mayo de 2004. Bilbao: Museo de Bellas Artes de Bilbao. BOERSMA, L. (2005). “Constant”. Bomb, 91: 48-53. DEBORD, G. (2002). “Editorial notes: critique of urba- nism (1961)”. En: T. McDonough (ed.), Guy Debord and the situationist international. Texts and documents. Cambridge: The MIT Press, pp. 103-114 DURAND, G. (2000). Lo imaginario. Barcelona: Bronce. GARCÍA VÁZQUEZ, C. (2016). Teorías e historia de la ciudad contemporánea. Barcelona: Gustavo Gili. GERE, C. (2008). Digital culture. London: Reaktion Books. HEINTZ, J. (2005). “New Babylon: a persistent provoca- tion”. En: M. van Schaik y O. Mácel (eds.), Exit utopia: architectural provocations 1956-76. New York: Prestel, pp. 212-218. HUIZINGA, J. (2000). Homo ludens. Madrid: Alianza. HUSSEY, A. (2013). “Mapping utopia: Debord and Cons- tant between Amsterdam and Paris”. En: Ch. Lindner y A. Hussey (ed.), Paris-Amsterdam underground. Essays on cultural resistance, subversion, and diver- sion. Amsterdam: Amsterdam University Press, pp. 37-47. Consultado en: https://www.doabooks.org/ doab?func=fulltext&rid=15256 KUMAR, K. (1995). From post-industrial to post-modern society: new theories of the contemporary world. Cam- bridge: Blackwell. LAMBERT, J.-C. (1997). Constant: New Babylon. Art et utopie: textes situationnistes. París: Cercle d’Art. NICOLETTI, M. G. (1971). “The end of utopia”. Perspecta, 13/14: 269-279. NIEUWENHUYS, C. (2009). La Nueva Babilonia. Barce- lona: Gustavo Gili. NIEUWENHUYS, C. (2015). “Nueva Babilonia. Diez años después (1980)”. En: Constant: Nueva Babilonia. Ma- drid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Gemeentemuseum Den Haag, pp. 270-283. Consul- tado en: https://issuu.com/museoreinasofia/docs/ constant_web_espa__ol NOGUÉ, J. (2007). La construcción social del paisaje. Madrid: Biblioteca Nueva. PERNIOLA, M. (2007). Los situacionistas. Historia crítica de la última vanguardia del siglo XX. Madrid: Acuarela, Antonio Machado. PLA, M. (2005). La arquitectura a través del lenguaje: escritos 1989-2002. Barcelona: Gustavo Gili. SEBALD, W. G. (2003). Sobre la historia natural de la destrucción. Barcelona: Anagrama. VAN SCHAIK, M. (2005). “Psychogeogram: an artist ́s utopia”. En: M. van Schaik y O. Mácel (eds.), Exit uto- pia: architectural provocations 1956-76. New York: Prestel, pp. 36-54 WIGLEY, M. (1998). Constant’s New Babylon: the hyper- architecture of desire. Rotterdam: Witte de With, Cen- ter for Contemporary Art, 010 Publishers. WIGLEY, M. (2015). “Hospitalidad extrema”. En: Constant. Nueva Babilonia. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, pp. 120-161. Derechos de autor 2019 Bitácora Urbano Territorial https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |