Social justice and design
This article links social justice and design. First, it presents some of the most accepted definitions of justice. Afterwards, it explores John Rawls’s approach of justice as equity as well as Martha Nussbaum capabilities approach; both authors frame their ideas on distributive justice. Later, it pr...
Bewaard in:
Hoofdauteurs: | , |
---|---|
Formaat: | Online |
Taal: | spa |
Gepubliceerd in: |
Universidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá - Facultad de Artes - Instituto de Investigaciones Hábitat, Ciudad & Territorio
2020
|
Online toegang: | https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/81925 |
Tags: |
Voeg label toe
Geen labels, Wees de eerste die dit record labelt!
|
id |
oai:www.revistas.unal.edu.co:article-81925 |
---|---|
record_format |
ojs |
institution |
Universidad Nacional de Colombia |
collection |
OJS |
language |
spa |
format |
Online |
author |
Sarmiento Pelayo, Martha Patricia Fernandez Moreno, Carmen Aleida |
spellingShingle |
Sarmiento Pelayo, Martha Patricia Fernandez Moreno, Carmen Aleida Social justice and design |
author_facet |
Sarmiento Pelayo, Martha Patricia Fernandez Moreno, Carmen Aleida |
author_sort |
Sarmiento Pelayo, Martha Patricia |
title |
Social justice and design |
title_short |
Social justice and design |
title_full |
Social justice and design |
title_fullStr |
Social justice and design |
title_full_unstemmed |
Social justice and design |
title_sort |
social justice and design |
description |
This article links social justice and design. First, it presents some of the most accepted definitions of justice. Afterwards, it explores John Rawls’s approach of justice as equity as well as Martha Nussbaum capabilities approach; both authors frame their ideas on distributive justice. Later, it presents Axel Honneth’s approach underpinned on a critical tradition, of justice as recognition. Finally, in dialogue with those two perspectives that nurture the current conception of social justice, this article proposes ways on how the design contributes to achieve social justice. |
publisher |
Universidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá - Facultad de Artes - Instituto de Investigaciones Hábitat, Ciudad & Territorio |
publishDate |
2020 |
url |
https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/81925 |
work_keys_str_mv |
AT sarmientopelayomarthapatricia socialjusticeanddesign AT fernandezmorenocarmenaleida socialjusticeanddesign AT sarmientopelayomarthapatricia justiciasocialydiseno AT fernandezmorenocarmenaleida justiciasocialydiseno |
_version_ |
1709546727576436736 |
spelling |
oai:www.revistas.unal.edu.co:article-819252020-05-14T20:24:25Z Social justice and design Justicia social y diseño Social justice and design Social justice and design Sarmiento Pelayo, Martha Patricia Fernandez Moreno, Carmen Aleida justice social justice distributive justice justice as recognition design universal design emancipatory design design social sciences justice justice sociale justice distributive justice de reconnaissance design design sciences sociales justiça justiça social justiça distributiva justiça de reconhecimento design design ciências Sociais justicia justicia social justicia distributiva justicia como reconocimiento diseño diseño universal diseño emancipador diseño ciencias sociales This article links social justice and design. First, it presents some of the most accepted definitions of justice. Afterwards, it explores John Rawls’s approach of justice as equity as well as Martha Nussbaum capabilities approach; both authors frame their ideas on distributive justice. Later, it presents Axel Honneth’s approach underpinned on a critical tradition, of justice as recognition. Finally, in dialogue with those two perspectives that nurture the current conception of social justice, this article proposes ways on how the design contributes to achieve social justice. Este artículo vincula la justicia social con el diseño. Para iniciar, presenta algunas de las definiciones más aceptadas sobre la justicia. Posteriormente, retoma los planteamientos de la justicia con equidad de John Rawls y los aportes del enfoque de capacidades de Martha Nussbaum; ambos autores encuadran sus ideas en la justicia distributiva. Desde la tradición crítica, se presenta la apuesta de justicia como reconocimiento de Axel Honneth. Dialogando con estas dos perspectivas, que nutren la actual concepción de justicia social, se propone cómo el diseño contribuye a alcanzarla. Cet article établit un lien entre la justice sociale et le design. Pour commencer, il présente certaines des définitions les plus acceptées de la justice. Ensuite, il aborde les approches de la justice avec équité de John Rawls et les contributions de l'approche de capacités de Martha Nussbaum ; les deux auteurs formulent leurs idées autour de la justice distributive. À partir de la tradition critique, le pari de la justice est présenté en reconnaissance à Axel Honneth. En dialogue entre ces deux perspectives, qui nourrissent la conception actuelle de la justice sociale, on propose comment le design contribue à sa réalisation. Este artigo vincula a justiça social com o desenho. Para começar, apresenta algumas das definições da justiça mais aceitadas. Posteriormente, retoma as abordagens da justiça com equidade por John Rawls e as contribuições da abordagem das capacidades de Martha Nussbaum; os dois autores enquadram suas idéias na justiça distributiva. Desde a tradição crítica, a aposta da justiça é apresentada em reconhecimento a Axel Honneth. Dialogando com essas duas perspectivas, que nutrem a atual concepção de justiça social, propõe-se como o desenho contribui para alcançá-la. Universidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá - Facultad de Artes - Instituto de Investigaciones Hábitat, Ciudad & Territorio 2020-05-04 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/81925 10.15446/bitacora.v30n2.81925 Bitácora Urbano Territorial; Vol. 30 Núm. 2 (2020): Diseño Incluyente; 11-24 Bitácora Urbano Territorial; Vol. 30 No. 2 (2020): Diseño Incluyente; 11-24 Bitácora Urbano Territorial; v. 30 n. 2 (2020): Diseño Incluyente; 11-24 2027-145X 0124-7913 spa https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/81925/pdf https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/81925/html /*ref*/ABBAGNANO, N. (2004). Diccionario de filosofía. México: Fondo de Cultura Económica. /*ref*/ARISTÓTELES. (1993). Ética nicomáquea-ética eudemia. Madrid: Gredos. /*ref*/ARJONA, G. (2013). “Democracia y liberalismo político. La perspectiva de Martha Nussbaum”. Colombia Internacional, 78: 145-180. https://doi.org/10.7440/colombiaint78.2013.06 /*ref*/BANNON, L. J. y EHN, P. (2012). “Design: design matters in participatory design”. En: Routledge international handbook of participatory design. Londres: Routledge, pp. 57-83. /*ref*/BARDZELL, J. y BARDZELL, S. (2013). “What is critical about critical design?” En: Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems. París: ACEM, pp. 3297-3306. https://doi.org/10.1145/2470654.2466451 /*ref*/BELAVI, G. y MURILLO, J. (2016). “Educación, democracia y justicia social”. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 5 (1): 13-34. https://dx.doi.org/10.15336/riejs2016.5.1 /*ref*/BENYON, D., CRERAR, A. y WILKINSON, S. (2001). “”Individual differences and inclusive design”. En: C. Stephanidis (ed.). User interfaces for all: concepts, methods, and tools. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, pp. 21-46. https://doi.org/10.1201/9780429285059-2 /*ref*/BIANCHIN, M. y HEYLIGHEN, A. (2018). “Just design”. Design Studies, 54: 1-22. doi: https://doi.org/10.1016/j.destud.2017.10.001 /*ref*/BINDER, T., et al. (2015). “Democratic design experiments: between parliament and laboratory”. CoDesign, 11 (3-4): 152-165. https://doi.org/10.1080/15710882.2015.1081248 /*ref*/BJÖRGVINSSON, E., EHN, P. y HILLGREN, P.-A. (2010). “Participatory design and ‘democratizing innovation’”. En: Proceedings of the 11th Biennial Participatory Design Conference. Sidney: ACM, pp. 41-50. https://doi.org/10.1145/1900441.1900448 /*ref*/BROWN, T. y KATZ, B. (2011). “Change by design”. Journal of Product Innovation Management, 28 (3): 381-383. https://doi.org/10.1111/j.1540-5885.2011.00806.x /*ref*/BUCHANAN, R. (2001). “Design research and the new learning”. Design Issues, 17 (4): 3- 23. https://doi.org/10.1162/07479360152681056 /*ref*/CONNELL, B., et al. (1997). The principles of universal design. Raleigh: College of Design. /*ref*/DI TULLIO, A. (2013). “¿Hacia una justicia sin fronteras? El enfoque de las capacidades de Martha Nussbaum y los límites de la justicia”. Daimon, 58: 51-68. Consultado en: https://revistas.um.es/daimon/article/view/144611 /*ref*/DISALVO, C. (2012). Adversarial design as inquiry and practice. Cambridge: MIT Press. /*ref*/DOMBROWSKI, L., HARMON, E. y FOX, S. (2016). “Social justice-oriented interaction design: outlining key design strategies and commitments”. En: Proceedings of the 2016 ACM Conference on Designing Interactive Systems. Brisbane: ACM, pp. 656-671. https://doi.org/10.1145/2901790.2901861 /*ref*/DUBET, F. (2011). Repensar la justicia social: contra el mito de la igualdad de oportunidades. Buenos Aires: Siglo XXI. /*ref*/EHN, P. (2008). “Participation in design things”. En: Proceedings of the Tenth Anniversary Conference on Participatory Design 2008. Bloomington: ACM, pp. 92-101. https://dl.acm.org/doi/10.5555/1795234.1795248 /*ref*/FASCIOLI, A. (2011). “Justicia social en clave de capacidades y reconocimiento”. Areté, 23 (1): 53-78. Consultado en: https://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1016-913X2011000100003 /*ref*/FERNÁNDEZ, A. y ACOSTA, A. (2014). “De la opresión al reconocimiento: reflexiones desde la discapacidad”. Revista Chilena de Terapia Ocupacional, 14 (2): 97-106. https://doi.org/10.5354/0719-5346.2014.35713 /*ref*/FOX, S., et al. (2016). “Exploring social justice, design, and HCI”. En: Proceedings of the 2016 CHI Conference Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems. San José: ACM, pp. 3293-3300. https://doi.org/10.1145/2851581.2856465 /*ref*/FRASER, N. (2006). “Reinventar la justicia en un mundo globalizado”. New Left Review, 36 (2): 34-53. Consultado en: https://newleftreview.es/issues/36/articles/nancy-fraser-reinventar-la-justicia-en-un-mundo-globalizado.pdf /*ref*/FRIEDMAN, B., KAHN, P. y BORNING, A. (2008). “Value sensitive design and information systems”. En: K. Einar y H. Tavani (eds.), The handbook of information and computer ethics. New Jersey: Wiley, pp. 69-101. /*ref*/GASPER, D. (2007). “What is the capability approach?: Its core, rationale, partners and dangers”. The Journal of Socio-Economics, 36 (3): 335-359. https://doi.org/10.1016/j.socec.2006.12.001 /*ref*/HEYLIGHEN, A. y BIANCHIN, M. (2013). “How does inclusive design relate to good design? Designing as a deliberative enterprise”. Design Studies, 34 (1): 93-110. https://doi.org/10.1016/j.destud.2012.05.002 /*ref*/HÖFFE, O. (2015). Justicia: una introducción filosófica. Bogotá: Universidad Externado de Colombia. /*ref*/HONNETH, A. (1997). La lucha por el reconocimiento. Por una gramática moral de los conflictos sociales. Barcelona: Grijalbo. /*ref*/HONNETH, A. (2004). “Recognition and justice: outline of a plural theory of justice”. Acta Sociológica, 47 (4): 351-364. https://doi.org/10.1177/0001699304048668 /*ref*/HONNETH, A. (2006). “Redistribución como reconocimiento: respuesta a Nancy Fraser”. En: ¿Redistribución o reconocimiento? Madrid: Morata, pp. 89-148. /*ref*/HONNETH, A. (2009). Crítica del agravio moral. Patologías de la sociedad contemporánea. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. /*ref*/KEATES, S. (2015). “Design for the value of inclusiveness”. En: J. van den Hoven, P. Vermaas e I. van de Poel (eds.), Handbook of ethics, values, and technological design. Dordrecht: Springer, pp. 383-402. /*ref*/KRISHNAKUMAR, J. y BALLON, P. (2008). “Estimating basic capabilities: a structural equation model applied to Bolivia”. World Development, 36 (6): 992-1010. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2007.10.006 /*ref*/LIGHT, A. y LUCKIN, R. (2008). Designing for social justice: people, technology, learning. Bristol: Futurelab. Consultado en: https://pdfs.semanticscholar.org/4db1/56fb6235ff21e567c25f733c4e463483fda0.pdf /*ref*/LUCK, R. (2003). “Dialogue in participatory design”. Design Studies, 24 (6): 523-535. https://doi.org/10.1016/s0142-694x(03)00040-1 /*ref*/MINK, A., et al. (2015). “Approaching design for development from a capability perspective”. Current Science, 109 (9): 1639-1650. Consultado en: https://pdfs.semanticscholar.org/127d/6f93b20d5ef2a43f822855759f931230765d.pdf /*ref*/MONTANÉ, A. (2015). “Justicia social y educación”. Revista de Educación Social, 20: 92- 113. Consultado en: https://www.eduso.net/res/20/articulo/justicia-social-y-educacion /*ref*/MURILLO, J. y HERNÁNDEZ, R. (2011). “Hacia un concepto de justicia social”. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9 (4): 7-23. Consultado en: https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/4321 /*ref*/NOVA, M. (2016). “La categoría de género y las distintas formas de injusticia. Una invitación a repensar los “quiénes” de la justicia”. Revista Estudios Socio-Jurídicos, 18 (2): 87-114. https://dx.doi.org/10.12804/esj18.02.2016.03 /*ref*/NUSSBAUM, M. C. (2005). El cultivo de la humanidad: una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Barcelona: Paidós. /*ref*/NUSSBAUM, M. C. (2007). Las fronteras de la justicia: consideraciones sobre la exclusión. Barcelona: Paidós. /*ref*/NUSSBAUM, M. C. (2012). Crear capacidades: propuesta para el desarrollo humano. Barcelona: Espasa. /*ref*/OOSTERLAKEN, I. (2009). “Design for development: a capability approach”. Design Issues, 25 (4): 91-102. https://doi.org/10.1162/desi.2009.25.4.91 /*ref*/PAPANEK, V. (1977). Diseñar para el mundo real: ecología humana y cambio social. Madrid: Akal. /*ref*/PULLIN, G. y NEWELL, A. (2007). “Focussing on extra-ordinary users”. En: C. Stephanidis (ed.), Universal access in human computer interaction. Coping with diversity. Berlin, Heidelberg: Springer, pp. 253-262. https://doi.org/10.1007/978-3-540-73279-2_29 /*ref*/RAWLS, J. (2006). Teoría de la justicia. México D.F.: Fondo de Cultura Económica. /*ref*/ROBEYNS, I. (2006). “The capability approach in practice”. Journal of Political Philosophy, 14 (3): 351-376. https://doi.org/10.1111/j.1467-9760.2006.00263.x /*ref*/SIMONSEN, J., et al. (2014). Situated design methods. Cambridge: MIT Press. /*ref*/SMITH, R. e IVERSEN, O. (2018). “Participatory design for sustainable social change”. Design Studies, 59: 9-36. https://doi.org/10.1016/j.destud.2018.05.005 /*ref*/STEEN, M. (2016). “Organizing design-for-wellbeing projects: using the capability approach”. Design Issues, 32 (4): 4-15. https://doi.org/10.1162/desi_a_00412 /*ref*/VON HIPPEL, E. (2005). “Democratizing innovation: the evolving phenomenon of user innovation”. Journal für Betriebswirtschaft, 55 (1): 63-78. https://doi.org/10.1007/s11301-004-0002-8 /*ref*/WORLD DESIGN ORGANIZATION. (2015). Code of professional ethics. Consultado en: https://uploads.wdo.org.s3.amazonaws.com/ProfessionalPractice/WDO_CodeofEthics.pdf /*ref*/WORLD DESIGN ORGANIZATION. (s.f). Definition of industrial design. Consultado en: https://wdo.org/about/definition// Derechos de autor 2020 Bitácora Urbano Territorial https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |