The subjectivity of the methodology in the design process of the Architecture

Abstract: This article presents a reflection on the methodological processes used in the design process of the Architecture, based on a methodological proposal focused on research and applicable to architectural design, which was confronted in 2014, during an academic exchange experience wi...

Ful tanımlama

Kaydedildi:
Detaylı Bibliyografya
Yazar: Martínez Osorio, Pedro Arturo
Materyal Türü: Online
Dil:spa
Baskı/Yayın Bilgisi: Corporación Universitaria del Caribe, CECAR. 2016
Online Erişim:https://revistas.cecar.edu.co/index.php/procesos-urbanos/article/view/275
Etiketler: Etiketle
Etiket eklenmemiş, İlk siz ekleyin!
id ojs-article-275
record_format ojs
institution Corporación Universitaria del Caribe
collection OJS
language spa
format Online
author Martínez Osorio, Pedro Arturo
spellingShingle Martínez Osorio, Pedro Arturo
The subjectivity of the methodology in the design process of the Architecture
author_facet Martínez Osorio, Pedro Arturo
author_sort Martínez Osorio, Pedro Arturo
title The subjectivity of the methodology in the design process of the Architecture
title_short The subjectivity of the methodology in the design process of the Architecture
title_full The subjectivity of the methodology in the design process of the Architecture
title_fullStr The subjectivity of the methodology in the design process of the Architecture
title_full_unstemmed The subjectivity of the methodology in the design process of the Architecture
title_sort subjectivity of the methodology in the design process of the architecture
description Abstract: This article presents a reflection on the methodological processes used in the design process of the Architecture, based on a methodological proposal focused on research and applicable to architectural design, which was confronted in 2014, during an academic exchange experience with the School of Design of the Universidad Veiga de Almeida, through the mobility processes that the Ilumno network presents. The main objective of the exploratory study from which this work is derived, proposes the identification of methodological processes common to any research process in the social sciences and its applicability to methodological processes with which to project the Architecture. As a main result of the testing experience of this methodology, a broad thinking is obtained with which to approach a problem of architectural design. In this sense it is possible, from the perspective of the investigative task, to understand the process in a way that is unique, special and inherent to each researcher-designer, who, from his/her needs and mental processes, appropriates it from multiple paths to the more correct answer as a solution to the problem posed. ___Keywords: Pedagogy, architecture, project research, subjectivity. ___Resumen: El presente artículo presenta una reflexión sobre los procesos metodológicos utilizados en la proyectación de la Arquitectura, a partir del planteamiento de una propuesta metodológica enfocada en la investigación y aplicable al diseño arquitectónico, que fue confrontada en el año 2014, durante una experiencia de intercambio académico con la Escuela de Diseño de la Universidad Veiga de Almeida, a través de los procesos de movilidad que plantea la red Ilumno. El objetivo principal del estudio de tipo exploratorio del cual se deriva este trabajo, propone la identificación de procesos metodológicos comunes en cualquier proceso investigativo en las ciencias sociales, y su aplicabilidad a procesos metodológicos con los cuales proyectar la Arquitectura. Como resultado principal de la experiencia de contrastación de esta metodología planteada, se obtiene un pensamiento amplio con el cual abordar un problema de diseño arquitectónico. En este sentido es posible, desde la perspectiva del quehacer investigativo, entender el proceso de una manera propia, especial e inherente a cada investigador-diseñador, el cual, desde sus necesidades y procesos mentales, la apropia desde múltiples caminos hasta llegar a la respuesta más acertada como solución al problema planteado. ___Palabras clave: Pedagogía, arquitectura, investigación proyectual, subjetividad. ___Recibido: 21 de abril de 2016. Aceptado: 23 julio 2016.  
publisher Corporación Universitaria del Caribe, CECAR.
publishDate 2016
url https://revistas.cecar.edu.co/index.php/procesos-urbanos/article/view/275
work_keys_str_mv AT martinezosoriopedroarturo thesubjectivityofthemethodologyinthedesignprocessofthearchitecture
AT martinezosoriopedroarturo lasubjetividaddelametodologiaenlaproyectaciondelaarquitectura
AT martinezosoriopedroarturo subjectivityofthemethodologyinthedesignprocessofthearchitecture
_version_ 1709644242401361920
spelling ojs-article-2752020-06-09T16:00:26Z The subjectivity of the methodology in the design process of the Architecture La subjetividad de la metodología en la proyectación de la arquitectura Martínez Osorio, Pedro Arturo Pedagogy architecture project research subjectivity Pedagogía arquitectura investigación proyectual subjetividad Abstract: This article presents a reflection on the methodological processes used in the design process of the Architecture, based on a methodological proposal focused on research and applicable to architectural design, which was confronted in 2014, during an academic exchange experience with the School of Design of the Universidad Veiga de Almeida, through the mobility processes that the Ilumno network presents. The main objective of the exploratory study from which this work is derived, proposes the identification of methodological processes common to any research process in the social sciences and its applicability to methodological processes with which to project the Architecture. As a main result of the testing experience of this methodology, a broad thinking is obtained with which to approach a problem of architectural design. In this sense it is possible, from the perspective of the investigative task, to understand the process in a way that is unique, special and inherent to each researcher-designer, who, from his/her needs and mental processes, appropriates it from multiple paths to the more correct answer as a solution to the problem posed. ___Keywords: Pedagogy, architecture, project research, subjectivity. ___Resumen: El presente artículo presenta una reflexión sobre los procesos metodológicos utilizados en la proyectación de la Arquitectura, a partir del planteamiento de una propuesta metodológica enfocada en la investigación y aplicable al diseño arquitectónico, que fue confrontada en el año 2014, durante una experiencia de intercambio académico con la Escuela de Diseño de la Universidad Veiga de Almeida, a través de los procesos de movilidad que plantea la red Ilumno. El objetivo principal del estudio de tipo exploratorio del cual se deriva este trabajo, propone la identificación de procesos metodológicos comunes en cualquier proceso investigativo en las ciencias sociales, y su aplicabilidad a procesos metodológicos con los cuales proyectar la Arquitectura. Como resultado principal de la experiencia de contrastación de esta metodología planteada, se obtiene un pensamiento amplio con el cual abordar un problema de diseño arquitectónico. En este sentido es posible, desde la perspectiva del quehacer investigativo, entender el proceso de una manera propia, especial e inherente a cada investigador-diseñador, el cual, desde sus necesidades y procesos mentales, la apropia desde múltiples caminos hasta llegar a la respuesta más acertada como solución al problema planteado. ___Palabras clave: Pedagogía, arquitectura, investigación proyectual, subjetividad. ___Recibido: 21 de abril de 2016. Aceptado: 23 julio 2016.   Resumen: El presente artículo presenta una reflexión sobre los procesos metodológicos utilizados en la proyectación de la Arquitectura, a partir del planteamiento de una propuesta metodológica enfocada en la investigación y aplicable al diseño arquitectónico, que fue confrontada en el año 2014, durante una experiencia de intercambio académico con la Escuela de Diseño de la Universidad Veiga de Almeida, a través de los procesos de movilidad que plantea la red Ilumno. El objetivo principal del estudio de tipo exploratorio del cual se deriva este trabajo, propone la identificación de procesos metodológicos comunes en cualquier proceso investigativo en las ciencias sociales, y su aplicabilidad a procesos metodológicos con los cuales proyectar la Arquitectura. Como resultado principal de la experiencia de contrastación de esta metodología planteada, se obtiene un pensamiento amplio con el cual abordar un problema de diseño arquitectónico. En este sentido es posible, desde la perspectiva del quehacer investigativo, entender el proceso de una manera propia, especial e inherente a cada investigador-diseñador, el cual, desde sus necesidades y procesos mentales, la apropia desde múltiples caminos hasta llegar a la respuesta más acertada como solución al problema planteado. ___Palabras clave: Pedagogía, arquitectura, investigación proyectual, subjetividad. ___Abstract: This article presents a reflection on the methodological processes used in the design process of the Architecture, based on a methodological proposal focused on research and applicable to architectural design, which was confronted in 2014, during an academic exchange experience with the School of Design of the Universidad Veiga de Almeida, through the mobility processes that the Ilumno network presents. The main objective of the exploratory study from which this work is derived, proposes the identification of methodological processes common to any research process in the social sciences and its applicability to methodological processes with which to project the Architecture. As a main result of the testing experience of this methodology, a broad thinking is obtained with which to approach a problem of architectural design. In this sense it is possible, from the perspective of the investigative task, to understand the process in a way that is unique, special and inherent to each researcher-designer, who, from his/her needs and mental processes, appropriates it from multiple paths to the more correct answer as a solution to the problem posed. ___Keywords: Pedagogy, architecture, project research, subjectivity. ___Recibido: 21 de abril de 2016. Aceptado: 23 julio 2016. Corporación Universitaria del Caribe, CECAR. 2016-12-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares Texto application/pdf https://revistas.cecar.edu.co/index.php/procesos-urbanos/article/view/275 10.21892/2422085X.275 Procesos Urbanos; Vol. 3 (2016): 03 PROCESOS URBANOS; 149 - 157 Procesos Urbanos; Vol. 3 (2016): 03 PROCESOS URBANOS; 149 - 157 Procesos Urbanos; v. 3 (2016): 03 PROCESOS URBANOS; 149 - 157 2500-5200 2422-085X spa https://revistas.cecar.edu.co/index.php/procesos-urbanos/article/view/275/257 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/