Aprendizaje y enseñanza del diseño de experiencias centradas en el usuario

Designing innovative experiences (UX) can allow users to open new dimensions to everyday experiences, and go beyond familiar experiences based on screen designs. Although, most of the methods to increase the basic knowledge of a good UX design still make sense on two-dimensional screens, the applica...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Suárez Puerta, Bianca
Format: Online
Language:spa
Published: Universidad de Boyacá 2019
Online Access:https://revistasdigitales.uniboyaca.edu.co/index.php/designia/article/view/334
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id ojs-article-334
record_format ojs
spelling ojs-article-3342019-10-10T23:02:08Z Aprendizaje y enseñanza del diseño de experiencias centradas en el usuario Suárez Puerta, Bianca Design of experiences User centered design Semiotics Semiosphere Cinema Diseño de experiencias Diseño centrado en el usuario Semiótica Semiósfera Cine Designing innovative experiences (UX) can allow users to open new dimensions to everyday experiences, and go beyond familiar experiences based on screen designs. Although, most of the methods to increase the basic knowledge of a good UX design still make sense on two-dimensional screens, the application methods of these heuristic principles change in the new paradigm of virtual reality and augmented reality experiences. In this way, for each digital experience, the designer must start with an idea to show knowledge and then expand it to new surfaces and supports. Each UX requires creating a trip for the user (UCD) within the idea. The designer will decide what should be automated and what the user should control. To better understand, in this paper  we will analyze the design of the cinematic experience in a movie theater that presents a unique platform where the designer must think beyond the interface. In this medium, the telling of the story is very important and should not be ignored. As design teachers we must know the possibilities of the medium to create an immersive environment instead of just an interface. For this learning is also necessary knowledge about psychology, architecture, sound design, lighting design and physics. Currently, these designs of experiences strive to get closer to the real life experiences; but over time, the content and creative use of the content will evolve to offer a new reality. Diseñar experiencias (UX)[1] innovadoras puede permitirle a los usuarios abrir nuevas dimensiones a las vivencias cotidianas, e ir más allá de las experiencias familiares basadas en diseños de pantalla. Si bien, la mayoría de los métodos para aumentar los conocimientos básicos de un buen diseño de UX todavía tienen sentido en pantallas bidimensionales, los métodos de aplicación de estos principios heurísticos cambian en el nuevo paradigma de las experiencias de realidad virtual y realidad aumentada. De esta manera, para cada experiencia digital, el diseñador debe iniciar con una idea para mostrar un conocimiento y luego deberá ampliarla a nuevas superficies y soportes. Cada UX requiere crear un viaje para el usuario (UCD)[2] dentro de la idea. El diseñador decidirá qué debe automatizarse y qué debe controlar el usuario. Para comprender mejor, en el presente artículo se analizará el diseño de la experiencia cinematográfica en una sala de cine que presenta una plataforma única donde el diseñador debe pensar más allá de la interfaz. En este medio, la narración de historia es muy importante y no debe ignorarse. Como docentes de diseño es necesario conocer las posibilidades del medio para crear un entorno inmersivo en lugar de solo una interfaz. Para este aprendizaje es necesario también el conocimiento de la psicología, la arquitectura, el diseño de sonido, el diseño de iluminación y la física. En la actualidad, estos diseños de experiencias se esfuerzan por acercarse a las vivencias de la vida real; pero con el tiempo, el contenido y el uso creativo del contenido evolucionarán hacia ofrecer una nueva realidad.   [1] UX: User Experience Design o Diseño de Experiencia de Usuario.   [2] UCD: User Centered Design o Diseño Centrado en el Usuario.   Universidad de Boyacá 2019-05-06 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistasdigitales.uniboyaca.edu.co/index.php/designia/article/view/334 10.24267/22564004.334 Designia; Vol. 6 No. 2 (2019): Revista Designia | Enero - Junio 2019; 149-157 Designia; Vol. 6 Núm. 2 (2019): Revista Designia | Enero - Junio 2019; 149-157 2539-147X 2256-4004 spa https://revistasdigitales.uniboyaca.edu.co/index.php/designia/article/view/334/443 Derechos de autor 2019 Designia
institution Universidad de Boyacá
collection OJS
language spa
format Online
author Suárez Puerta, Bianca
spellingShingle Suárez Puerta, Bianca
Aprendizaje y enseñanza del diseño de experiencias centradas en el usuario
author_facet Suárez Puerta, Bianca
author_sort Suárez Puerta, Bianca
title Aprendizaje y enseñanza del diseño de experiencias centradas en el usuario
title_short Aprendizaje y enseñanza del diseño de experiencias centradas en el usuario
title_full Aprendizaje y enseñanza del diseño de experiencias centradas en el usuario
title_fullStr Aprendizaje y enseñanza del diseño de experiencias centradas en el usuario
title_full_unstemmed Aprendizaje y enseñanza del diseño de experiencias centradas en el usuario
title_sort aprendizaje y enseñanza del diseño de experiencias centradas en el usuario
description Designing innovative experiences (UX) can allow users to open new dimensions to everyday experiences, and go beyond familiar experiences based on screen designs. Although, most of the methods to increase the basic knowledge of a good UX design still make sense on two-dimensional screens, the application methods of these heuristic principles change in the new paradigm of virtual reality and augmented reality experiences. In this way, for each digital experience, the designer must start with an idea to show knowledge and then expand it to new surfaces and supports. Each UX requires creating a trip for the user (UCD) within the idea. The designer will decide what should be automated and what the user should control. To better understand, in this paper  we will analyze the design of the cinematic experience in a movie theater that presents a unique platform where the designer must think beyond the interface. In this medium, the telling of the story is very important and should not be ignored. As design teachers we must know the possibilities of the medium to create an immersive environment instead of just an interface. For this learning is also necessary knowledge about psychology, architecture, sound design, lighting design and physics. Currently, these designs of experiences strive to get closer to the real life experiences; but over time, the content and creative use of the content will evolve to offer a new reality.
publisher Universidad de Boyacá
publishDate 2019
url https://revistasdigitales.uniboyaca.edu.co/index.php/designia/article/view/334
work_keys_str_mv AT suarezpuertabianca aprendizajeyensenanzadeldisenodeexperienciascentradasenelusuario
_version_ 1709548931155755008