Investigación, docencia y vinculación social para el aprendizaje significativo de la arquitectura
This article outlines the process and results of an experience of teaching/learning architecture in México. The purpose was to explore new learning scenarios in the context of the crisis in this profession and in a world where the human being is considered as the subject and object of sustainable de...
Na minha lista:
| Principais autores: | , , |
|---|---|
| Formato: | Online |
| Idioma: | spa |
| Publicado em: |
Universidad del Bío-Bío, Chile
2015
|
| Acesso em linha: | https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/2033 |
| Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
| id |
oai:ojs.revistas.ubiobio.cl:article-2033 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
oai:ojs.revistas.ubiobio.cl:article-20332018-03-27T00:23:43Z Investigación, docencia y vinculación social para el aprendizaje significativo de la arquitectura Research, teaching and social engagement for the meaningful learning of architecture Mendoza Kaplan, Laura Zacarías Capistrán, Polimnia Moreno Ortega, Ana María arquitectura formación universitaria participación comunitaria paisaje cultural memoria colectiva architecture university education community involvement cultural landscape collective memory This article outlines the process and results of an experience of teaching/learning architecture in México. The purpose was to explore new learning scenarios in the context of the crisis in this profession and in a world where the human being is considered as the subject and object of sustainable development. The project was carried out in the town of Xico, Veracruz, and was organized with research, teaching and social engagement as basic premises, and habitability and sustainability as transverse themes. The data were obtained by observing the site and exploring the collective imaginary using participatory strategies. The learning obtained by the co-participants university, society and local government, showed the strengths of collaborative work as a necessary link for the permanence and development of the profession, and university training and education as a collective construction of society. Este artículo expone el proceso y los resultados de una experiencia de enseñanza/aprendizaje de la arquitectura. El propósito fue explorar nuevos escenarios de aprendizaje en el contexto de la crisis de la profesión y de considerar al ser humano, objeto y sujeto del desarrollo sostenible. El proyecto de intervención se estructuró tomando como ejes rectores la investigación, la docencia y la vinculación social, y como ejes transversales la habitabilidad y la sostenibilidad. Los datos se obtuvieron de la observación del sitio y de la exploración de los imaginarios colectivos, a través de estrategias participativas. El aprendizaje obtenido por los co-partícipes: universidad, sociedad y gobierno local, mostró las fortalezas del trabajo colaborativo como un vínculo necesario para la permanencia y desarrollo de la profesión, de la formación universitaria y de la educación como una construcción colectiva de la sociedad. Universidad del Bío-Bío, Chile 2015-12-31 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/2033 ARQUITECTURAS DEL SUR; V.33, N.48 (Diciembre 2015): ENSEÑANZA DE LA ARQUITECTURA; 56-67 ARQUITECTURAS DEL SUR; V.33, N.48 (Diciembre 2015): ENSEÑANZA DE LA ARQUITECTURA; 56-67 ARQUITECTURAS DEL SUR; V.33, N.48 (Diciembre 2015): ENSEÑANZA DE LA ARQUITECTURA; 56-67 0719-6466 0716-2677 spa https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/2033/1998 |
| institution |
Universidad del Bío-Bío |
| collection |
OJS |
| language |
spa |
| format |
Online |
| author |
Mendoza Kaplan, Laura Zacarías Capistrán, Polimnia Moreno Ortega, Ana María |
| spellingShingle |
Mendoza Kaplan, Laura Zacarías Capistrán, Polimnia Moreno Ortega, Ana María Investigación, docencia y vinculación social para el aprendizaje significativo de la arquitectura |
| author_facet |
Mendoza Kaplan, Laura Zacarías Capistrán, Polimnia Moreno Ortega, Ana María |
| author_sort |
Mendoza Kaplan, Laura |
| title |
Investigación, docencia y vinculación social para el aprendizaje significativo de la arquitectura |
| title_short |
Investigación, docencia y vinculación social para el aprendizaje significativo de la arquitectura |
| title_full |
Investigación, docencia y vinculación social para el aprendizaje significativo de la arquitectura |
| title_fullStr |
Investigación, docencia y vinculación social para el aprendizaje significativo de la arquitectura |
| title_full_unstemmed |
Investigación, docencia y vinculación social para el aprendizaje significativo de la arquitectura |
| title_sort |
investigación, docencia y vinculación social para el aprendizaje significativo de la arquitectura |
| description |
This article outlines the process and results of an experience of teaching/learning architecture in México. The purpose was to explore new learning scenarios in the context of the crisis in this profession and in a world where the human being is considered as the subject and object of sustainable development. The project was carried out in the town of Xico, Veracruz, and was organized with research, teaching and social engagement as basic premises, and habitability and sustainability as transverse themes. The data were obtained by observing the site and exploring the collective imaginary using participatory strategies. The learning obtained by the co-participants university, society and local government, showed the strengths of collaborative work as a necessary link for the permanence and development of the profession, and university training and education as a collective construction of society. |
| publisher |
Universidad del Bío-Bío, Chile |
| publishDate |
2015 |
| url |
https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/2033 |
| work_keys_str_mv |
AT mendozakaplanlaura investigaciondocenciayvinculacionsocialparaelaprendizajesignificativodelaarquitectura AT zacariascapistranpolimnia investigaciondocenciayvinculacionsocialparaelaprendizajesignificativodelaarquitectura AT morenoortegaanamaria investigaciondocenciayvinculacionsocialparaelaprendizajesignificativodelaarquitectura AT mendozakaplanlaura researchteachingandsocialengagementforthemeaningfullearningofarchitecture AT zacariascapistranpolimnia researchteachingandsocialengagementforthemeaningfullearningofarchitecture AT morenoortegaanamaria researchteachingandsocialengagementforthemeaningfullearningofarchitecture |
| _version_ |
1709545326169292800 |