Investigación, docencia y vinculación social para el aprendizaje significativo de la arquitectura

This article outlines the process and results of an experience of teaching/learning architecture in México. The purpose was to explore new learning scenarios in the context of the crisis in this profession and in a world where the human being is considered as the subject and object of sustainable de...

ver descrição completa

Na minha lista:
Detalhes bibliográficos
Principais autores: Mendoza Kaplan, Laura, Zacarías Capistrán, Polimnia, Moreno Ortega, Ana María
Formato: Online
Idioma:spa
Publicado em: Universidad del Bío-Bío, Chile 2015
Acesso em linha:https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/2033
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id oai:ojs.revistas.ubiobio.cl:article-2033
record_format ojs
spelling oai:ojs.revistas.ubiobio.cl:article-20332018-03-27T00:23:43Z Investigación, docencia y vinculación social para el aprendizaje significativo de la arquitectura Research, teaching and social engagement for the meaningful learning of architecture Mendoza Kaplan, Laura Zacarías Capistrán, Polimnia Moreno Ortega, Ana María arquitectura formación universitaria participación comunitaria paisaje cultural memoria colectiva architecture university education community involvement cultural landscape collective memory This article outlines the process and results of an experience of teaching/learning architecture in México. The purpose was to explore new learning scenarios in the context of the crisis in this profession and in a world where the human being is considered as the subject and object of sustainable development. The project was carried out in the town of Xico, Veracruz, and was organized with research, teaching and social engagement as basic premises, and habitability and sustainability as transverse themes. The data were obtained by observing the site and exploring the collective imaginary using participatory strategies. The learning obtained by the co-participants university, society and local government, showed the strengths of collaborative work as a necessary link for the permanence and development of the profession, and university training and education as a collective construction of society. Este artículo expone el proceso y los resultados de una experiencia de enseñanza/aprendizaje de la arquitectura. El propósito fue explorar nuevos escenarios de aprendizaje en el contexto de la crisis de la profesión y de considerar al ser humano, objeto y sujeto del desarrollo sostenible. El proyecto de intervención se estructuró tomando como ejes rectores la investigación, la docencia y la vinculación social, y como ejes transversales la habitabilidad y la sostenibilidad. Los datos se obtuvieron de la observación del sitio y de la exploración de los imaginarios colectivos, a través de estrategias participativas. El aprendizaje obtenido por los co-partícipes: universidad, sociedad y gobierno local, mostró las fortalezas del trabajo colaborativo como un vínculo necesario para la permanencia y desarrollo de la profesión, de la formación universitaria y de la educación como una construcción colectiva de la sociedad. Universidad del Bío-Bío, Chile 2015-12-31 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/2033 ARQUITECTURAS DEL SUR; V.33, N.48 (Diciembre 2015): ENSEÑANZA DE LA ARQUITECTURA; 56-67 ARQUITECTURAS DEL SUR; V.33, N.48 (Diciembre 2015): ENSEÑANZA DE LA ARQUITECTURA; 56-67 ARQUITECTURAS DEL SUR; V.33, N.48 (Diciembre 2015): ENSEÑANZA DE LA ARQUITECTURA; 56-67 0719-6466 0716-2677 spa https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/2033/1998
institution Universidad del Bío-Bío
collection OJS
language spa
format Online
author Mendoza Kaplan, Laura
Zacarías Capistrán, Polimnia
Moreno Ortega, Ana María
spellingShingle Mendoza Kaplan, Laura
Zacarías Capistrán, Polimnia
Moreno Ortega, Ana María
Investigación, docencia y vinculación social para el aprendizaje significativo de la arquitectura
author_facet Mendoza Kaplan, Laura
Zacarías Capistrán, Polimnia
Moreno Ortega, Ana María
author_sort Mendoza Kaplan, Laura
title Investigación, docencia y vinculación social para el aprendizaje significativo de la arquitectura
title_short Investigación, docencia y vinculación social para el aprendizaje significativo de la arquitectura
title_full Investigación, docencia y vinculación social para el aprendizaje significativo de la arquitectura
title_fullStr Investigación, docencia y vinculación social para el aprendizaje significativo de la arquitectura
title_full_unstemmed Investigación, docencia y vinculación social para el aprendizaje significativo de la arquitectura
title_sort investigación, docencia y vinculación social para el aprendizaje significativo de la arquitectura
description This article outlines the process and results of an experience of teaching/learning architecture in México. The purpose was to explore new learning scenarios in the context of the crisis in this profession and in a world where the human being is considered as the subject and object of sustainable development. The project was carried out in the town of Xico, Veracruz, and was organized with research, teaching and social engagement as basic premises, and habitability and sustainability as transverse themes. The data were obtained by observing the site and exploring the collective imaginary using participatory strategies. The learning obtained by the co-participants university, society and local government, showed the strengths of collaborative work as a necessary link for the permanence and development of the profession, and university training and education as a collective construction of society.
publisher Universidad del Bío-Bío, Chile
publishDate 2015
url https://revistas.ubiobio.cl/index.php/AS/article/view/2033
work_keys_str_mv AT mendozakaplanlaura investigaciondocenciayvinculacionsocialparaelaprendizajesignificativodelaarquitectura
AT zacariascapistranpolimnia investigaciondocenciayvinculacionsocialparaelaprendizajesignificativodelaarquitectura
AT morenoortegaanamaria investigaciondocenciayvinculacionsocialparaelaprendizajesignificativodelaarquitectura
AT mendozakaplanlaura researchteachingandsocialengagementforthemeaningfullearningofarchitecture
AT zacariascapistranpolimnia researchteachingandsocialengagementforthemeaningfullearningofarchitecture
AT morenoortegaanamaria researchteachingandsocialengagementforthemeaningfullearningofarchitecture
_version_ 1709545326169292800